oslav Kráľ, Linda Zemánková, Martin Hronský, Lucia Jašková, Ján Kožuch, Jana Oľhová, Andrej Hrnčiar, Michal Gazdík, Ľuba Krkošková a ďalší
Premiéra: 18. 1. 2003 v Štúdiu DSNP Martin.
„Nech sa herci zmocňujú mojich hier, nech ich obracajú ako nohavice, aby ich mohli uviesť na scénu. Nech zo zábavnosti vyťažia čo najviac.“ Tento Moliérov výrok sa nie náhodou ocitol v bulletine najnovšej martinskej produkcie Úbohého lakomca. Režisér a tentoraz aj autor Roman Polák miluje trilógie, takže po Donovi Juanovi v ženskom tele a moralistickom Tartuffovi siahol v Divadle SNP opäť po diele tohto majstra komédie. Tentoraz však si z Moliéra zobral len postavy, zápletku a všetko ostatné podopisoval a poprevracal tak, aby sa sme sa na chudákovi lakomcovi čo najviac smiali tu a teraz. Lebo o to išlo.
Aktualizácia priniesla súčasné rekvizity, niektoré nové pohľady na charaktery, nezrušila však nútené manželstvá detí ani zahrabávanie peňazí do zeme nenahradila termínovanými vkladmi. Azda divadelne najinšpiratívnejším momentom celej inscenácie bolo používanie videonahrávok, ktoré prezentované live cez televízny prijímač vtipne komunikovali s dejom, dopovedávali ho, zvýrazňovali i parodovali. Vďaka nim sa príbeh Harpagona a jeho detí dostával do polohy argentínskej telenovely. Nakoniec, objatia šťastných párov či nájdenie sa stratených rodičov a detí inak ako záverečná časť dvestosedemdesiatdielneho seriálu pôsobiť veľmi nemôže.
Pri vkladaní rozmanitých prvkov sa upravovateľ i režisér dobre bavil, v inscenácii nájdeme prvky akčného filmu, situačnej komédie i pokus o humor Monty Pythons. Anything goes, či ako to vyjadril Polák: „Černosi nech bubnujú, Arabi nech sa modlia a ruské baletky nech tancujú. My sme tolerantná krajina.“
František Výrostko vymodeloval vydarenú postavičku milovníka a zvodcu peňazí, ale cítiť, že je tak trochu sadrová podobne ako v hre použití záhradní trpaslíci. Asi neprekvapím konštatovaním, že Jana Oľhová si svoju business verziu dohadzovačky Froziny zahrala s absolútnym prehľadom podobne ako Ján Kožuch výborne zvládol La Flecheho. Marianna Lucie Jaškovej ukázala svoju pragmatickú tvár, len čo si stiahla parochňu sladkej blondínky. Linda Zemánková ako dcéra Eliza nedostala možnosť na prekvapivejšiu interpretáciu. Aj dvaja mladí páni na ženenie Kleant Miloslava Kráľa a Valér Martina Hronského zostali bez prekvapenia.
Roman Polák sa pokúsil dať divadlu príťažlivý repertoárový titul. Nie bez nápadov si popritom zaexperimentoval so žánrom, pointami, do hry vedome zapojil gýč i paródiu. Aj celkový výsledok je hravý: niečo vyšlo, niečo nie.