Jonáš: Život v rytme džezu

Tvár Gándhího, pokojné sebavedomie, neustála ochota komunikovať s každým, kto o to stojí. Sústredenosť pri rozprávaní, iba usmievavé oči prezrádzajú živý záujem o všetko naokolo. Tak pôsobí GABRIEL JONÁŠ, slovenský džezman číslo jeden.

Tridsiateho októbra 1975 ste hrali na amatérskom džezovom festivale v Kroměříži, kde ste získali cenu ako najlepší československý sólista. Spoluprácu vám ihneď ponúkol Jiří Stivín, ktorý sedel v porote. To bol slušný štart, nie?

„Jiří Stivín mi hneď v prestávke súťaže navrhol, aby sme si išli zahrať ku klavíru, čo bol na poschodí. Mal rád úplne improvizovanú hudbu. Vôbec mi to neprekážalo, lebo hudba je neverbálna. Rozumeli sme si. Nemám problém sa chytiť, keď začne niekto hrať. To sa mu páčilo. Asi rok sme koncertovali takýmto štýlom. Všade sme mali úspech, nahrali sme album Zvěrokruh a hudbu k nejakým animovaným filmom.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Váš prvý sólový album Impresie z roku 1978 je možno neprekonaný vrchol slovenského džezu.

„Nahrali sme to za dva dni, bez prípravy. Napriek tomu je to výborná remeselná kvalita a počuť prúdenie živej energie.“

Veľkým oblúkom preskočme veľa rokov. Váš skvelý album Gabo Jonáš Live, ktorý vyšiel na sklonku minulého roku, akoby myšlienkovo na Impresie nadväzoval. Je to tak?

„Táto nahrávka demonštruje spontánnu muzikalitu, to, čo každý vedel vybaliť v danej chvíli. Remeselne, emocionálne, výrazovo. Nemali sme žiaden čas na dlhodobejšie zohrávanie. Ale s takouto zostavou sa to asi ani nedalo nahrať zle. Je to aj pestré a živé.“

Nikdy ste nechceli mať stálu kapelu?

„Chuť som mal vždy a stále. Nepodarilo sa mi to za tridsaťpäť rokov. Udržiavanie kapely je náročná vec. Tak som aspoň vždy hral s tými najlepšími.“

SkryťVypnúť reklamu

V roku 1973 ste prežili niekoľko mesiacov v Amerike. Kde?

„Hral som s komerčnou kapelou v Holandsku a dostali sme angažmán na loď, ktorá plávala z New Yorku do Karibského mora a späť. Tak som ako dvadsaťpäťročný zostal v New Yorku, sedem mesiacov. Mal som vážny a seriózny úmysel dostať sa medzi newyorských džezmanov. Skamarátil som sa s gitaristom Atillom Zollerom, chodil som s ním do klubov. Najskôr počúvať, neskôr aj džemovať a hrať. Bol som však mentálne nepripravený na americký - a špeciálne newyorský - štýl hudobníckeho života.“

Prečo?

„Je to tvrdá realita. Byť džezmanom v New Yorku je neustále prebíjanie sa. Vtedy som si neuvedomil, že tu vzniká najlepší džez na svete práve pre toto. A ja nie som žiaden ‚tvrďas‘. Deprimovalo ma to. Nerobila mi dobre ani samota. Mal som síce Atillu, ale on už bol povahou Američan.“

SkryťVypnúť reklamu

Čo vám chýbalo?

„Rodičia, sestry, kamaráti. Stalo sa to, s čím som nerátal - hudobne som to zvládol, ale mentálne a emocionálne nie. Atilla mi sľúbil, že po dvojmesačnom angažmáne v Nemecku ma zoberie do kapely. Na basu tam mal hrať George Mraz a na saxofón Lew Tabackin! Chcel som však ísť domov.“

Ľutujete?

„Je to v poriadku, lebo život stojí na iných pilieroch, nie práve na hudobných.“

Má budhizmus, ktorým sa nechávate inšpirovať, nejaký vplyv na hudbu?

„Je to predovšetkým súkromná vec, ale keď mi to pomáha v živote, tak asi mi to pomáha aj v hudbe. V joge a budhizme sa medzi iným zdôrazňuje silná koncentrácia. Aj pri hraní je koncentrácia potrebná. V budhizme sa smeruje k vyrovnanosti, schopnosti urobiť si poriadok, nedať voľný priechod nepotrebným emóciám, ktoré odvádzajú pozornosť. Takýto postoj pozitívne ovplyvňuje hudobný výkon.“

SkryťVypnúť reklamu

Čo budúcnosť?

„Rád by som niečo nahral s prvotriednou americkou rytmikou. V apríli tohto roku som hral v Brne na džezovom festivale. Prihovorili sa mi basista s bubeníkom od Diany Schuurovej. Nasledovalo polhodinové super jam session. Chcem ich pozvať na koncertovanie k nám, ale sú vyťažení. Myslím, že toto by bol posun. Džez je o rytme a rytmike a toto vyžaruje od bubeníka a basistu smerom k ostatným. Čierni bubeníci majú prirodzený cit pre tancujúci rytmus, lebo stáročia si svoje odbubnovali v Afrike ako ľudovku. Tak sa to zakódovalo do génov. Z ničoho je nič, iba z niečoho je niečo.“

MARIAN JASLOVSKÝ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 665
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 435
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 732
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 345
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 436
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 662
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 950
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 241
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu