Najprv pripomínala mamu, kývajúcu svojim deťom po ceste do školy. Potom zanietenú kazateľku, možno Johanku z Arku. To je Patti Smithová. Americká speváčka a skladateľka, dnes päťdesiatpäťročná, vystúpila v Prahe už po druhýkrát. V sále Kongresového centra iba zopár divákov tvrdilo, že na jej vek jej to ide veľmi dobre. Nie preto, že by jej to na jej vek šlo zle, ale preto, že ten vek málokto tuší.
V Prahe v posledných týždňoch vystúpili austrálski AC/DC a chystá sa sem aj Tom Jones. Koncert Patti Smithovej bol však výnimočný tým, že Patti Smithová nie je typom umelca, ktorý žije z minulosti.
Od roku 1995, keď sa vrátila na koncertné pódiá po deviatich rokoch odmlčania, ju sprevádzajú jej súpútnici z Patti Smith Group Lenny Kaye (gitara), Jay Dee Daugherty (bicie) a mladší Tony Shanahan (basa) a Oliver Ray (gitara).
Speváčka, ktorá v sedemdesiatych rokoch vyhlasovala, že nesie pochodeň rock‘n‘rollu, začala pražský koncert klasikou od The Byrds Do You Want To Be a Rock‘n‘roll Star. Póza hrdinky jej sedí. Počas druhej slohy svojej piesne zabúda text – „shit!“, povie do mikrofónu, ťuká si prstom na čelo a smeje sa na plné ústa. A publikum s ňou. „Som rada, že som sa ocitla v meste, kde odvisol Kafka a Einstein,“ povie inokedy pobavenému obecenstvu.
Je zaujímavé pozorovať ženu, ktorá sa krúti na pódiu ako Indián pod vplyvom drog, a vzápätí si nasadí profesorské okuliare a číta báseň Williama Blakea. Na koncerte odznelo aj Ginsbergovo Vytie a jej vlastné básne. Slová mŕtvych klasikov vkladá do tichej gitarovej improvizácie. Tá neskôr prerastá do valivého a rytmického hluku. Kríženie poézie s rockovou hudbou samo osebe zaváňa trapasom, no jej oduševnené recitovanie pripomína časy, keď sa básne neprednášali iba na Hviezdoslavovom Kubíne.
Čímsi celkom iným je zas Be My Baby, soulový hit od Diany Rossovej a Supremes. Karaoke šou? Skôr to znelo, že túto sladkú pieseň mohla na mieste vymyslieť Patti Smithová. Na koncerte odzneli známe hity ako Because The Night alebo People Have The Power, a piesne z jej comebackových albumov vrátane posledného Gung Ho.
Nie je podstatné, či spieva o vietnamskom vodcovi Ho Či Minovi, alebo pesničku z filmu Čarodejník z krajiny Oz do hluku práve odložených gitár. Najdôležitejší je jej hlas, v ktorom sa skrývajú skúsenosti zo všetkého, čo má za sebou. „Nie som tu na to, aby som niečo propagovala,“ tvrdí proti všetkým pravidlám hudobného šoubiznisu Patti Smithová.
PETER BÁLIK