
Obluda Shrek (vpravo) s najlepším priateľom – uvraveným oslíkom Oslom.
FOTO – REUTERS
Animačná technika konkurenčných DreamWorks, ktoré pred niekoľkými rokmi založil Steven Spielberg, vystúpila na nový stupienok a blíži sa k dokonalosti. V počítačovom vetre vidíme viať steblá trávy. Rozprávková princezná sa pohybuje tak realisticky, že Cameron Diazová, ktorá hovorí jej text, údajne dostala šok: princezná chodí ako ona.
Dvestosedemdesiatpäť expertov pracovalo takmer tri roky na najnovších animačných programoch, ktoré vytvorili štyristopäťdesiat rôznych postáv. V lese rastie dvadsaťosemtisíc stromov s troma miliardami listov, ktoré sa autenticky pohupujú. Ľudským postavám nakoniec ešte museli ubrať na dokonalosti, aby sa hodili do rozprávky. No oči, koža a vlasy perfektne sedia, dokonca aj náročný akt hovorenia vyzerá prirodzene.
Dizajnéri sú nesmierne hrdí, keď ich počítačové výtvory vyzerajú ako naozaj, lenže, ako vieme, divák sa zo samotnej technickej dokonalosti nezblázni. „O dokonalý realizmus nejde,“ hovorí hlavný boss DreamWorks a producent Shreka Jeffrey Katzenberg pre Libération. „Ak má niečo vyzerať ako v skutočnosti, tak je ľahšie a lacnejšie dívať sa na to v skutočnosti. Ale postavy musia byť živé, a to je niečo iné.“
„Myšie impérium starne,“ píšu americké noviny o ríši Mickey Mousa. Shrek je ďalším dielom DreamWorks, vedľa ktorého bledne nepísaný disneyovský monopol na kreslený žáner. Šéf DreamWorks Jeffrey Katzenberg bol roky jednou z hlavných postáv v Disneyho štúdiách, rozišli sa, údajne, v zlom. Ako povedal Katzenberg novinárom, vôbec sa nechce mstiť. Kazetu so Shrekom džentlmensky poslal Disneyho štúdiám dlho pred premiérou.
Ako sa podarilo nalomiť monopol? Môže úspešná nová technológia vyvážiť know-how nahromadený po desaťročia? „Nie je to otázka technológie,“ hovorí Katzenberg. „Potrebujete more kvalitných ľudí, more času a more peňazí.“ To všetko mal doteraz iba Disney. „Mali to aj iní,“ namieta Katzenberg, „ale k tomu ešte potrebujete blázna, ako som ja. Čo ráno vstane a premýšľa, ako sa prevŕta oceľovou stenou. Presne to znamená vybudovať dobré animované štúdio.“
Technika nie je všetko, podstatný je príbeh, hovoria všetci majstri rozprávkari, od Disneyho po DreamWorks. Príbeh Shreka, milej obludy s dobrým srdcom, sa podľa všetkého príliš nevymyká bežným rozprávkovým schémam. Je však ďalším míľnikom smerujúcim preč od kreslenej harmónie farieb a tvarov, preč od Disneyho sladkej krupičky.
Shrek, telnatá príšera s vlastným súkromným močiarom, svoje srdce ešte len musí objaviť. Keď ráno vstane, okúpe sa v bahienku. Na raňajky si ten dobráčisko zamieša koktail z ľudských očí. No ako uvidíme, nič nie je tak, ako sa zdá.
Ako prvý animovaný film sa Shrek dostal na filmový festival v Cannes. Pre Katzenberga to bol vrchol doterajšej kariéry. „Prišlo večerné publikum v róbach a smokingoch. Dívalo sa na Shreka ako na vážny film, nie dementnú zábavku pre deti. Konečne sme sa dostali z detskej izby.“
Nočná mora Disneyho štúdií sa pomaly stáva skutkom.
ANDREA PUKOVÁ