VEĽKÁ FATRA – Na viacerých miestach Slovenska mali ochrancovia prírody v letných mesiacoch problémy s terénnymi motocyklistami. V zime motorky nahradili skútre. Našťastie v menšom množstve, lebo ide o podstatne drahší koníček.
Jednou z dotknutých oblastí je aj Veľká Fatra. Po tom, čo sa stala Veľká Fatra národným parkom, sprísnili sa tam aj podmienky. Mnohí motorkári preto presedlali na Kremnické vrchy. Vlastník lesov – Kremnické lesy – si s nimi nevedel poradiť celú letnú sezónu. „Skútrov je našťastie v horách menej,“ hovorí Viktor Halíř, vedúci Horskej služby na Skalke. „Vieme o jednom skútristovi, ktorý však rešpektuje naše požiadavky.“
Horská služba sa obáva predovšetkým možných kolízií. Tie sa stávajú v západnej Európe, kde sú skútre rozšírené, príčinou mnohých úrazov. Hrozia aj u nás: lyžiarovi, ktorý sa spúšťa nadol, hučí okolo hlavy vietor a blížiaci sa skúter vôbec nemusí začuť. Ten sa navyše pohybuje dosť vysokou rýchlosťou. „Horská služba nemá kompetencie takéto jazdy zakázať, iba majiteľa skútra napomenúť,“ hovorí Halíř.
„V národných parkoch platí zákaz vjazdu motorových vozidiel, čo sa vzťahuje aj na skútre a motorky,“ hovorí Ján Kadlčík zo správy Národného parku Veľká Fatra.
V mnohých európskych lyžiarskych strediskách skútre prenajímajú, ale ich pohyb po horách je prísne regulovaný. Na správu NP Veľká Fatra prišla podobná požiadavka od Ski Parku Ružomberok. Chceli by zriadiť požičovňu skútrov na Malinom Brde. Územie sa nachádza v druhom stupni ochrany, správa bude so záujemcami rokovať.