
FOTO - JURAJ MIHÁLIK
n Mitaš, Ivana Kuxová/Veronika Paulovičová, Pavel Bruchala, Ondrej Kovaľ, Ľuboš Kostelný, Martin Kusenda, Ľudmila Trenklerová * Premiéra 13. a 15. 1. 2003 v Redute
Absolventské predstavenia končiaceho ročníka herectva sú vždy zvláštnym momentom v živote VŠMU. Dívate sa do tvárí mladých hercov a nedokážete sa ubrániť otázke, čo z nich bude o dvadsať rokov. V uvedení Platonova na scéne Slovenského národného divadla v roku 1979 sa popri vtedajších bardoch objavili aj nové mená. Dnes nám zoznam účinkujúcich Gustáv Valach, Martin Gregor, Mária Kráľovičová, Božidara Turzonovová, Anna Javorková či Martin Huba znie ako jednotný chór. Zapadnú aj títo práve končiaci študenti tak dokonale medzi svojich starších kolegov alebo zapadnú?
Pre zaujímavosť, ktoré z mien uvedených v záhlaví vám už teraz niečo hovorí? Zuzana Marošová, Ivana Kuxová, Ondrej Kovaľ, Pavel Bruchala, Luboš Kostelný a niektorí ďalší už stabilne figurujú na plagátoch veľkých divadiel a zaujímajú sa o nich aj médiá. Aj ich kolegovia však čakajú na svoje príležitosti.
Študent réžie Marián Amsler nepristúpil k Platonovovi s platonickým odstupom. Hercov nechal prežívať vášeň, bolestivé poníženia i drsné vtipy, jednotlivé situácie zvýrazňoval fyzickou aktivitou až agresivitou postáv, vzťahy však na druhej strane prehlboval civilným, nepatetickým herectvom. Hoci si dramaturgička a režisér dali záležať na účelnej úprave rozsiahleho Čechovovho debutu, ide o veľký opus, nielen dĺžkou a počtom zúčastnených, ale aj priestorom Reduty, ktorú režisér s rozšafným gestom využil od zákulisia až po poslednú štuku na plafóne.
Civilné kostýmy približovali príbeh súčasnosti. Aby pôsobili divadelnejšie, stačilo nápady precíznejšie dopracovať. Efektné, dobre zvolené hudobné vsuvky demonštrovali zas spevácku zdatnosť celého ročníka.
Ľuboš Kostelný predstavil Platonova ako súčasného chalana. Nenájdeme v ňom záhadný, romantický šarm, skôr zlobu bitkára a aroganciu človeka nespokojného so samým sebou. Jeho neschopnosť odolávať nástrahám nešťastných emancipovaných žien - Sofi, Zizi, Mimi, Maša, veľa je ich a kto ich rozozná? - pripomína tak trochu hrdinu filmovej komédie Všetko o Adamovi. Zuzana Marošová ako vášnivá Sofia dokázala predovšetkým v drsnejších dialógoch so svojím manželom zahrať viac ako len hviezdu spoločnosti s vopred definovaným statusom. Ivana Kuxová aj na menšom priestore vytvorila charakterovú postavu, na ktorú diváci spontánne reagujú, len čo sa objaví na scéne. Postave lekára Nikolaja dodal Ondrej Kovaľ dokonalý šarm outsidera. Náročný part mladej vdovy po generálovi pripadol v prvej alternácii živelnej Katalin Holocsy. Nádejné boli niektoré pasáže zakríknutého Petra Kadlečíka, filozofujúceho Mariána Balážika. Zaujala i dobrácka Saša Ľudmily Trenklerovej či zlodej koní a vrah Martina Kusendu.
Nebyť miestami trochu archaických dialógov, mohol by to byť príbeh z dnešného sveta, v ktorom sú všetci vinní. V každom sa búria vášne a nik nemá dosť síl. Na záver sa dočkáme malého čechovovského konca sveta: v nikom nezostane ani česť, ani ľudská dôstojnosť, nieto ešte vznešenosť. Večne opitý doktor Trilecký si na Platonovovom kare nebude mať s kým vypiť.