Stavebníctvo – koniec optimizmu

BRATISLAVA – Produckia slovenského stavebníctva v máji stagnovala. Podľa údajov Štatistického úradu (ŠÚ) SR sa oproti máju minulého roka objem stavebných prác zvýšil len o 0,2 percenta. Tempo rastu je tak najnižšie za posledných 11 mesiacov.

BRATISLAVA – Produckia slovenského stavebníctva v máji stagnovala. Podľa údajov Štatistického úradu (ŠÚ) SR sa oproti máju minulého roka objem stavebných prác zvýšil len o 0,2 percenta. Tempo rastu je tak najnižšie za posledných 11 mesiacov.

Definitívne sa tým naplnili očakávania analytikov. Tí varovali pred prílišným optimizmom, na ktorý dávali dôvody výsledky stavebníctva koncom minulého roka a v prvých mesiacoch tohto roka. Vtedy odvetvie dosahovalo vysoký až dvojciferný rast. Už aprílový prepad z 10,6 na 5,8 percenta však naznačoval obrat vo vývoji a májové tempo rastu blížiace sa k nule ho len potvrdilo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podľa analytikov sa za prepadom odvetvia skrýva aj fakt, že od mája už nastupujú vyššie objemy minuloročnej produkcie, s ktorou sa tá tohtoročná porovnáva. Percentuálne vyjadrený rozdiel je tak nižší.

Májový objem stavebnej produkcie vyjadrený v cenách tohto roka predstavoval 6,3 miliardy korún. Pod tento výsledok sa podpísal najmä pokles prác na novej výstavbe, modernizáciách a rekonštrukciách, ktoré zaznamenali prepad po prvý raz od júla minulého roka. Výrazne sa znížil aj objem prác vo vodohospodárskej a bytovej výstavbe. Naproti tomu vzrástli práce na opravách a údržbe. Dlhodobo pretrváva tendencia poklesu stavebných prác slovenských firiem v zahraničí.

Vývoj dopytu po prácach stavebných firiem sa považuje za dôležitý barometer vývoja ekonomiky krajiny. Názory stavebných firiem na úroveň celkového dopytu po ich prácach v júni sú pritom pesimistickejšie ako v máji. Vyplýva to z konjunkturálneho prieskumu, ktorý pravidelne na vzorke na vzorke 320 respondentov, ktorí v roku 2000 zabezpečili 55 percent celkovej stavebnej produkcie a zamestnávali 61 percent pracovníkov odvetvia, realizuje ŠÚ SR Podľa prieskumu sa zvýšil podiel podnikov, ktoré hodnotili celkový dopyt za nižší ako normálny. V najbližších troch mesiacoch podniky očakávajú aj ďalší pokles zamestnanosti. S týmto scenárom sa v prieskume stotožnili firmy zamestnávajúce až 27 percent pracovníkov v stavebníctve.

SkryťVypnúť reklamu

TOMÁŠ KURTANSKÝ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 679
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 465
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 441
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 453
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 582
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 993
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 176
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu