Pinocchio, bábka vyrezaná z kusu dreva v roku 1881, prešiel krkolomnými životnými zmenami. Osudy tejto postavičky, ktorú vymyslel Carlo Collodi, sa zaoberá už dvadsaťštyri rokov profesor sociológie z univerzity St. Rose Richard Wunderlich. „Pinocchiov príbeh pozná každý,“ hovorí. „Bábka ožije, vďaka jedinečnosti sa dostáva do problému, učí sa a nakoniec ho modrá víla premení na živého chlapca. Málokto však vie, ako veľmi sa počas svojej existencie Pinocchio zmenil.“
Pôvodný Collodiho príbeh je o tvrdohlavej, nerozvážnej bábke a jej tvorcovi, chudobnom, špinavom bábkarovi Geppettovi. A Pinocchiov múdry priateľ hovoriaci cvrček? Tak toho v pôvodnej verzii Pinocchio rozpučil palicou. Príbeh zmenil v roku 1940 Walt Disney v animovanom filme Geppetto. Vypustil niektoré Pinocchiove zlostné povahové črty a predstavil veselšiu verziu pre ľudí, ktorí potrebujú potešiť a presvedčiť o dôležitosti tajných prianí.
Wunderlich si myslí, že Disneyho verzia príbehu je lepšia než originál. „Disneyho Pinocchio je bezbranné dieťa, ktoré pre seba nemôže nič urobiť. To, čo nachádzame v origináli, je bojachtivá bábka,“ hovorí profesor.
Na fotografii je profesor Wunderlich (vľavo) spoločne s profesorom angličtiny Tomom Morrisseym, ktorý jeho záujem o postavu podnietil. Spoločne napísali knihu Pinocchio goes postmodern. Samotná zbierka artefaktov venovaných Pinocchiovi obsahuje 600 až 700 kníh, plagáty, doplnky a veľké množstvo bábok. (čtk)