
Kursk sa má opäť vynoriť nad hladinu. Jeho posledná plavba sa skončí v Murmansku.
FOTO - ČTK/AP
So samotným zdvíhaním trupu Kurska, na ktorého palube bolo 118 námorníkov, sa pravdepodobne začne až koncom septembra. Dovtedy musí tvrdo pracovať 80-členný medzinárodný tím. Moderná loď Mayo patrí nórsko-škótskej spoločnosti DSND Subsea, know-how a techniku na vyzdvihnutie poskytla holandská firma Mammoet a rotterdamská firma na poskytovanie námorných služieb Smit International. Znamená to, že na Kursk sa pozrú aj zahraniční potápači.
Ako má vyzdvihovanie vraku prebehnúť? Nad ponorkou bude špeciálny pontón vybavený 26 zdvihákmi. Každý z nich má nosnosť 900 ton. Ešte predtým oddelia pílou prednú časť ponorky, ktorá zostane na dne. Potápači vyrežú do plavidla diery. Potom z pontónu spustia veľmi pevné káble a upevnia ich do otvorov. Vrak ponorky vyzdvihnú tesne pod úroveň pontónu a odvlečú ho do prístavu v Murmansku. Pri dvíhaní trupu, ktoré má trvať osem až desať hodín, bude treba eliminovať nárazy vĺn.
Či sa podarí dostať Kursk z morského dna podľa plánov, veľmi záleží aj na počasí. Ak nebudú práce rušiť búrky a silný vietor, mohli by sa napnúť zdvižné laná s ťažkým nákladom už koncom septembra. Potápači budú pracovať pri teplote mora od 0 do 6 stupňov.
Celú akciu budú sprevádzať prísne bezpečnostné opatrenia. Dodnes totiž nie je jasné, koľko zostalo na Kursku nevybuchnutých torpéd. Ruské námorníctvo ústami admirála Barsova však medzinárodnému tímu garantovalo bezpečnosť. Je veľmi pravdepodobné, že práve výbuch torpéda, ktorý vyvolal ďalšie explózie, stál za katastrofou na Kursku. Ruská strana dodnes nehodu uspokojivo nevysvetlila a ešte stále nevylučuje, že ponorka zostala na dne po zrážke s iným plavidlom.
Špeciálne vyčlenené lode budú prísne monitorovať aj rádioaktivitu. Ruská generalita argumentovala tým, že plavidlo chce vyzdvihnúť z morského dna, aby sa vyhla riziku rádioaktívneho zamorenia v oblasti medzinárodne využívanej na rybolov. (mch, th)