BRATISLAVA - Nehody v slovenskom vojenskom letectve má podľa ministerstva obrany na svedomí ľudský faktor. Pri novembrovej zrážke dvoch stíhačiek MiG-29 nad Slovenským rajom zahynul skúsený vojenský pilot, slovenský vrtuľník nedávno havaroval v mierovej misii.
„Letecké nehody, ktoré boli v poslednom období, nevznikli z technických príčin, ale v dôsledku ľudských chýb - v pilotovaní lietadiel, organizovaní leteckého výcviku a v riadení letovej prevádzky,“ povedal Ivan Šimko po analýze predbežných výsledkov vyšetrovania nehôd.
Vyšetrovanie nedávneho pádu vrtuľníka Mi-17 v Bosne a Hercegovine zatiaľ nie je na konci, no podľa Šimka bol aj v tomto prípade na vine ľudský činiteľ. „Ale vplyv technického faktora zatiaľ nie je vylúčený.“
Pri páde vrtuľníka sa traja vojaci zranili - jedného už prepustili z nemocnice, pilot s poranenou hlavou a hrudníkom, ktorý bol v umelom spánku, je už pri vedomí a stabilizovaný je aj stav vojaka, ktorý si poranil chrbticu a má paralyzované nohy.
Naša jednotka mala v Bosne a Hercegovine dva vrtuľníky a zabezpečovala prepravu jednotiek mierovej misie SFOR. Po páde jedného stroja sa druhý pokazil, a tak jednotka neplní úlohy, na ktoré tam bola vyslaná.
Šimko sa púšťa do zlepšovania disciplíny. Platí to aj pre pilotov. „Po týchto dvoch nešťastiach som si vyžiadal informácie o problémoch, ktoré boli v období niečo vyše roka, a dospel som k názoru, že je potrebné prijatie opatrení na posilnenie disciplíny,“ hovorí Šimko.
Minister nevylučuje, že bude treba upraviť aj predpisy a najmä zlepšiť technickú úroveň strojov. „Niektoré naše lietadlá a vrtuľníky nemajú také prístroje, ktoré znižujú riziko nešťastí. Tu šetriť by bolo šetrením na nesprávnom mieste.“
Na ministerstve vnútra mal Ivan Šimko problémy s opitými policajtmi, v rezorte obrany má starosti s výtržnosťami, bitkami vojakov medzi sebou, ale aj s civilmi, často pod vplyvom alkoholu. (rf)