Na konci roka, ktorý pre hudbu rovnako ako pre teplotu vonku znamená bod mrazu, sa na spodku redakčného šuplíka nájdu cédečka, o ktorých nebol v novinách ani riadok. Nie sú to len tie, o ktorých sa písať vážne ani nedá, sú medzi nimi aj dobré a známe mená, ale jednoducho - boli naspodku a teraz sa dočkali.
India.arie: Voyage to India
Motown Records 2002
Presne tento prípad je druhý album mladučkej soulovej a R&B speváčky a hudobníčky Indie.arie. Názov Cesta do Indie nevzbudzuje veľkú dôveru, umelcom sa totiž niekedy stáva, že svätí muži ich očaria tým, ako si vedia dať nohy za hlavu a ten zázrak potom nútia všetkým, čo si kúpia ich album. Okrem toho, o sedemkrát na Grammy nominovanom debute sa hovorilo toľko, že na druhý už neostalo slov. Lenže India je časť speváčkinho mena a dvojka je úplne normálny soulový album s vynikajúcim hlasom a zvláštnym sekaným rytmom, ktorý umelkyňa vyrába na akustickej gitare.
Diana King: Respect
Mawerick/Warner 2002
O čosi rapovejšie a popovejšie ako India.arie znie album Diany Kingovej. Za sebou má už dve predošlé platne a megahit Shy Guy, ktorý jej vyniesol slávu. Pôvodom jamajská speváčka využíva v pesničkách aj reggae rapovanie, zvuky popu a rythmandbluesové cítenie. Sama si píše slová, ktoré rozprávajú klasicky o láske, či neklasicky o zmätenej identite. „Rispekt!“ je v tomto prípade jednosmerný, východzím bodom je speváčka.
Shaggy: Lucky Day
MCA/Universal 2002
A ešte jeden, tentoraz drsný mužský hlas rapujúci o „lovalovamadafakasexelejde“. Vtipkár Shaggy, raz v štýle vážneho, ortodoxného rapera, potom macha s latino gitarkami, potom sladká pophviezda a k tomu kopa zvučných hostí. Nech sa tvári ako chce, my mu neveríme a patrí na dno šuplíka.
Sugababes: Angel With Dirty Faces
Universal Island 2002
Prečo sme zabudli na milú Keishu, Mutyu a Heidi? Je to jasné, ich smash-hit Round Round to vzal takým útokom, že bolo zbytočné čokoľvek dodať. A teraz pri počúvaní zvyšku albumu zisťujeme, že aj ťažké. Rozhodne berte s rezervou to, čo o albume hovorí ich webstránka: „Reč temného pouličného R&B, prímesi rocku a hip-hopu, upravený garage…“ Stačí.
Lifehouse: Stanley Climbfall
DreamWorks/SKG 2002
Najprv sme si ich splietli s Lighthouse Family, no treba uznať, že Lifehouse hrajú úplne inú hudbu, ktorú si však ľahko spletiete s desiatkami ďalších nu-metalových a post-grungeových kapiel, ktoré sa v Amerike množia vari delením. Čím sa líšia ich melodické gitarové linky a trochu priškrtený, naliehavý spev hovoriaci o frustrácii zo spoločnosti a túžbach, od iných kapiel? Ničím zvláštnym.
Leann Rimes: Twisted Angel
Curb/Warner 2002
A najhoršie nakoniec. Myšlienku stať sa speváčkou asi pošepol Leanne padlý anjel, ktorý si pri páde natĺkol lebku. Tento neopísateľne zlý pop s neskutočne hlúpymi textami skladal tuším producent nohou na laptope, zatiaľ čo Leann Rimesová sa predkláňala, vyzúvala štekličky, privierala oči, usadala na posteľ, predstierala myslenie, pripútala sa k stene, držala v ruke macka a čľapkala nohami v bazéne.