Nedeľa, 7. marec, 2021 | Meniny má TomášKrížovkyKrížovky

Čo nám prekáža na reklame? Nahota

Koniec cenzúry v reklame, podobne ako aj v umení, prišiel až s rokom 1989. Dovtedy bola reklama pod dohľadom a nahota bola neprípustná. Po viac ako desiatich rokoch sa pohľad na nahotu mení len pomaly. Svoju úlohu zohráva i kresťanská výchova.

„Sťažnosti sú v mnohých prípadoch nepochopiteľné. Použitie tela je často veľmi decentné a estetické a má úzky vzťah k produktu, napriek tomu príde na to sťažnosť,“ hovorí Milan Lechnický z Rady pre reklamu.

„Ľudia nie sú schopní prijať nahotu v reklame, ale napríklad v inom type programu proti nej nič nemajú,“ hodnotí odborník na reklamu Radoslav Kutáš z Rady pre vysielanie a retransmisiu, kam prichádzajú podnety proti reklame v elektronických médiách. „Nahotu dokážu tolerovať vo filmoch i v spravodajstve, no na billboardoch či v reklamných šotoch akékoľvek poodkrytie ľudského tela vyvolá pobúrenie.“

Skryť Vypnúť reklamu

Oveľa menej podnetov je na klamlivú reklamu. Nemyslí si, že v slovenskej reklame sa používa prehnaná nahota alebo prehnaný vulgarizmus. „Miestami sa mi zdá, že slovenská reklama je dokonca nudná. Myslím si, že kreativita reklám na Slovensku dostatočne odráža tradície a do značnej miery toleruje slovenský konzervativizmus.“

Sťažnosti prichádzajú aj na reklamu, v ktorých je dieťa zobrazené v nebezpečnej situácii, alebo ktorá podľa nich navádza na nespravodlivé konanie. Napríklad reklama na Relax Fruit drink, v ktorej spadne dieťa zo schodov či reklama na farbu, v ktorej padla neúctivá poznámka k veku staršej panej – rada však nezistila porušenie zákona ani etiky.

Agentúry „štipľavé“ námety využívajú rady, lebo aj keď sa objaví niekoľko pohoršených reakcií, reklama sa väčšinou stane stredobodom pozornosti.

Skryť Vypnúť reklamu

„Je to principiálna vec, reklama musí zaujať,“ vysvetľuje Lechnický, „je už vecou odhadnutia, čo je primerané a čo je neprimerané. Niekedy sa hranice prekračujú zámerne. Závisí od typu produktu a od situácie. Niekedy to vyjde, niekedy nie.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  2. Nové číslo Historickej revue
  3. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  4. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  5. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  6. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  7. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  8. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  9. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  10. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou
  1. Svieže jarné ceny v PLANEO Elektro sú aj v marci extra výhodné
  2. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  3. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  4. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  5. Nové číslo Historickej revue
  6. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  7. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  8. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  9. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  10. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 23 204
  2. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 12 952
  3. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 11 781
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 11 598
  5. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 10 471
  6. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj 9 991
  7. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 9 077
  8. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 7 592
  9. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele 7 110
  10. Nové číslo Historickej revue 6 640
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu