Čo nám prekáža na reklame? Nahota

Koniec cenzúry v reklame, podobne ako aj v umení, prišiel až s rokom 1989. Dovtedy bola reklama pod dohľadom a nahota bola neprípustná. Po viac ako desiatich rokoch sa pohľad na nahotu mení len pomaly. Svoju úlohu zohráva i kresťanská výchova.

„Sťažnosti sú v mnohých prípadoch nepochopiteľné. Použitie tela je často veľmi decentné a estetické a má úzky vzťah k produktu, napriek tomu príde na to sťažnosť,“ hovorí Milan Lechnický z Rady pre reklamu.

„Ľudia nie sú schopní prijať nahotu v reklame, ale napríklad v inom type programu proti nej nič nemajú,“ hodnotí odborník na reklamu Radoslav Kutáš z Rady pre vysielanie a retransmisiu, kam prichádzajú podnety proti reklame v elektronických médiách. „Nahotu dokážu tolerovať vo filmoch i v spravodajstve, no na billboardoch či v reklamných šotoch akékoľvek poodkrytie ľudského tela vyvolá pobúrenie.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Oveľa menej podnetov je na klamlivú reklamu. Nemyslí si, že v slovenskej reklame sa používa prehnaná nahota alebo prehnaný vulgarizmus. „Miestami sa mi zdá, že slovenská reklama je dokonca nudná. Myslím si, že kreativita reklám na Slovensku dostatočne odráža tradície a do značnej miery toleruje slovenský konzervativizmus.“

Sťažnosti prichádzajú aj na reklamu, v ktorých je dieťa zobrazené v nebezpečnej situácii, alebo ktorá podľa nich navádza na nespravodlivé konanie. Napríklad reklama na Relax Fruit drink, v ktorej spadne dieťa zo schodov či reklama na farbu, v ktorej padla neúctivá poznámka k veku staršej panej – rada však nezistila porušenie zákona ani etiky.

Agentúry „štipľavé“ námety využívajú rady, lebo aj keď sa objaví niekoľko pohoršených reakcií, reklama sa väčšinou stane stredobodom pozornosti.

SkryťVypnúť reklamu

„Je to principiálna vec, reklama musí zaujať,“ vysvetľuje Lechnický, „je už vecou odhadnutia, čo je primerané a čo je neprimerané. Niekedy sa hranice prekračujú zámerne. Závisí od typu produktu a od situácie. Niekedy to vyjde, niekedy nie.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 690
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 476
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 470
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 463
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 546
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 999
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 169
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu