BRATISLAVA – Televízni diváci, ale aj čitatelia novín si môžu pár dní vydýchnuť. Boom reklám je za nami. Spolu s Vianocami a Silvestrom sa skončil intenzívny nápor na peňaženky potenciálnych zákazníkov – ľudia pomíňali, čo mohli a firmy chvíľu nemajú dôvod míňať milióny na reklamu a inzerciu. Preberať sa postupne začnú koncom januára.
Okrem množstva reklamy však tých, ktorým je určená, často poburuje aj obsah. Občania sa Rade pre reklamu najviac sťažovali na nahotu – týkala sa jej až polovica podnetov. „Pobúrené reakcie vyvolávajú kondómy, kozmetické prípravky, nahé ženské telo vo vonkajšej reklame, či akékoľvek iné narážky na nahotu a sexualitu,“ hovorí šéf akreditačnej komisie Milan Lechnický. Najviac poburuje samotné nahé ľudské telo. Neprimerane mnoho podnetov prichádza z Prievidze – z tohto mesta ich posielajú súkromné osoby, mestský i farský úrad.
Ľudí pobúrila napríklad podprsenka prevesená cez náhrobok na cintoríne, nepáčili sa ani odhalené telá upozorňujúce na predaj na splátky či pohľad na prostitútky. Arbitrážna komisia rozhodla, že ani jedna zo spomínaných reklám etický kódex neporušila. Z vyše dvadsiatich podnetov, ktorými sa rada zaoberala, bol podľa nej etický kódex porušený v ôsmich prípadoch.
Ďalší veľký okruh tvoria sťažnosti na to, že reklama nepodáva dostatočné a presné informácie. Ľudia sa napríklad sťažujú, že pri cene nie je spomenuté, že je bez DPH, alebo že reklama ponúka výhodne tovar, ale podmienky, na ktoré je ponuka viazaná, zamlčuje. Ani zo sťažností tohto typu však nie je každá opodstatnená.
Nepriaznivé reakcie sú aj na vulgarizmy či nadávky. Jednému napríklad prekážalo v reklame slovíčko „kokso“.
Neetická reklama sa ale na Slovensku nepostihuje, zákon o etických pravidlách nehovorí. Rada reklamnú agentúru len upozorní, že podľa nej vyrobila neetickú reklamu. (hr)