Radšej sa dohodnime vopred, že soul už nebudeme považovať za akúsi sexistickú pliagu, čo nakazila najprv americkú a neskôr i európsku MTV, pretože by to bola len časť pravdy. Žáner má v skutočnosti oveľa bohatšie výrazové prostriedky aj tradíciu a dokonca i dnes dôvod na existenciu. Tým dôvodom môže byť aj spevák a multiinštrumentalista Cleveland Watkiss. Záleží len na vás.
Narodil sa v južnom Londýne jamajským prisťahovalcom, pričom najmä otec, amatérsky DJ, ho v hudobných avantúrach podporoval. Watkiss sa zameral na štyri oblasti: spev, gitaru, klavír a kompozíciu. Debut si odbil ako herec a spevák v muzikáli Hair, navštevoval gospelový spevokol nahrávajúci so Steviem Wonderom, spolu s Courtneym Pinom založil Jazz Warriors, podieľal sa na konceptuálnej LP Iron Man Peta Townshenda a počuť ho môžeme aj na Goldieho CD Timeless (v nahrávke Adrift). Medzi jeho čerstvejšie aktivity patrí funkcia MC a vokalistu v klube Blue Note a Project 23, s ktorým vydal LP na značke Dorado.
Osobne nemám veľmi v obľube slovné spojenie „príjemná muzika“. Vyjadruje obvykle neschopnosť popísať, ako v skutočnosti predmetná hudba znie, prípadne pomenovať dôvod jej atraktívnosti, a pri takzvanom promo-recenzovaní sa aplikuje aj na vyložene bezzubé, bezpohlavné, nevzrušujúce nahrávky. V prípade tohto albumu problém s pomenovaním výnimočnosti nemám, napriek tomu sa „príjemná muzika“ natíska skoro neprestajne. Môže za to pravdepodobne Watkissovo silné kresťanstvo, ústiace do snahy prepašovať do inak pestrého, hravého hudobného dielka čo-to z gospelovej majestátnosti a pátosu. Pri prvom počúvaní CD som si ešte len zvykal, pri druhom som síce nezačal vystierať ruky k nebesiam, ale prestal som väčšiu než obvyklú mieru pobožnosti vnímať ako čosi rušivé.
Watkiss, ako už z horeuvedených aktivít počas predošlých desiatich rokov vyplýva, je výkonným nasávačom všetkého nového, čo sa naokolo deje. Rovnako ctí tradíciu, predovšetkým klasický motownovský sound. Počas jedenástich trackov sa zdržiava predovšetkým na území soulu (Waiting for You, Fresh Waters, Thinking Of You), ktorý sem-tam osolí elektronikou. Občas odletí k reggae (So Near), zalaškuje si s kubánskou salsou (Torch of Freedom, na maxisingli ju nájdete v drum and bass remixe DJa Patife). Najsilnejšími sú z môjho pohľadu Inside s Talvinom Singhom a jeho tablas a s ľahučkou dychovou sekciou, jedenásťminútový, husto sólujúci afro-jazz Open Eyes na solídne dubovom perkusívnom základe (opäť s hosťujúcim Singhom) a hitový acid jazz Very Serious.
Autor: DANIEL BALÁŽ