
FOTO SME – ĽUBOŠ PILC
Po Vianociach bývali slovenské obchody tradične prázdne. Finančne vyčerpaných zákazníkov ubudlo. Veľké predajne a obchodné reťazce najmä vo väčších mestách sa však už naučili reagovať - okamžite ponúkajú výrazné zľavy. Menšie predajne predávajú tovar väčšinou za pôvodné ceny.
Najväčší nával bol včera v Bratislave zrejme v oddelení odevov obchodného domu Tesco. Na zimné a jesenné oblečenie ponúkli 50-percentnú zľavu a v oddelení odevov mali takmer toľko zákazníkov ako pred Vianocami.
Hypermarket Carrefour zlacnil zase hračky. Na vybrané druhy ponúka zľavu 30 percent z ceny. Predajne oblečenia Kenvelo zmenili predvianočnú akciu 2+1 na akciu 1+1. To znamená, že k jednému kúpenému kusu oblečenia dávajú druhý zadarmo.
Predajne K Cero zase ponúkajú všetky kožené bundy so zľavou 50 percent. Táto akcia však nie je povianočným výpredajom, ale trvá celý december. Predajne oblečenia Makyta predĺžili predvianočnú akciu a väčšinu tovaru stále predávajú s 15-percentnou zľavou.
Zľavy ponúkli aj nitrianski obchodníci. Zákazníci však po sviatkoch najviac navštevujú potraviny, v ktorých si dopĺňajú zásoby chleba, mlieka a základných potravín. Tridsaťpercentné zľavy odevov sľubuje textil obchodného domu Tesco. Nevyhľadáva ich však toľko zákazníkov ako pred Vianocami. Ľudia si skôr tovar obzerajú, ako kupujú. Výrazne išli dolu aj vianočné ozdoby, ktoré sa pomaly míňajú z regálov.
V menších mestách reagujú na povianočný výpredaj vlažne. Podľa viacerých obchodníkov v menších mestách, nemajú povianočné výpredaje veľký zmysel, pretože ľudia sú po sviatkoch finančne vyčerpaní a na zľavy reagujú len veľmi málo. Podnikatelia skôr preferujú zimné výpredaje, ktoré sú údajne efektívnejšie.
Zľavy v banskobystrických obchodoch sa týkali najviac vianočných ozdôb a niekoľko obchodov ponúkalo po Vianociach zľavy na textil a kožu od 20 do 50 percent, väčšinou však na výkladoch svietili ešte predvianočné ponuky. Zaujímavé je, že možnosť výpredajov nevyužili ani značkové obchody na námestí. Časť obchodníkov využila blížiaci sa víkend na inventúry, ostatní predávali za pôvodné ceny, nanajvýš zlacňovali jednotlivé druhy tovarov.
Najpružnejšie v týchto dňoch zareagovali hypermarkety a nákupné centrá, ako napríklad Baumax, ktoré ponúkali výrazné zľavy už na Štedrý deň.
Kupujúcich v Žiari nad Hronom obchody nelákali žiadnymi upútavkami o výpredajoch. Niektoré dokonca ostali zatvorené, lebo v nich robili inventúry. Lepšie to nebolo ani v jednotlivých predajniach obchodného domu Prior. Z cien spúšťali iba pri niektorých druhoch vianočných výrobkov. Výpredaj v pravom slova zmysle však nebežal nikde. Štyridsaťpercentné zľavy na vianočné plyšové hračky ponúkali iba v hračkárstve, kvetinárstvo znížilo ceny niektorých vianočných dekorácií. Makyta mala zľavy do 40 percent na akciu Do zimy s Makytou, ktorá však bežala aj pred Vianocami. Na povianočný výpredaj pomaly reagovali aj v potravinárskom supermarkete Prima zdroj. Za znížené ceny neponúkali dokonca ani vianočných Mikulášov či kolekcie, hoci predať ich v tomto čase je už takmer nemožné. (pcs, bej, wm, eta)