Bratislava 20. decembra (TASR) - Prijatie dvojice zákonov, a to o vysokých školách a zákona o vede a technike, označil šéf rezortu školstva Martin Fronc za najväčšie pozitíva roku 2002. Poznamenal, že schválenie týchto zákonov odštartovalo reformu vysokých škôl a zásadne zmenilo činnosť v oblasti vedy a techniky. Úspechom tohto roku je podľa neho aj novela vyhlášky o prijímaní na štúdium na stredné školy, ktorá umožní absolventom základných škôl podať si prihlášku na dve školy. Účinnosť nadobudne až po zverejnení v Zbierke zákonov, pričom by sa tak malo stať do konca roka.
Neprijatie zákona o výchove a vzdelaní, tzv. školského zákona, hodnotí Fronc ako najväčšie negatívum roku. Podľa neho sa zákon predkladal v hektickom čase a nebol dobre pripravený. Vyčíta mu, že jeho filozofia je postavená na formovaní jednotnej školy a nevytvára dostatočný priestor na tvorivú prácu pedagógov. Fronc preferuje otvorený školský systém, ktorý zrovnoprávňuje súkromné a cirkevné školy so štátnymi a zakladá podmienky na vznik neštátnych škôl. Za neveľmi šťastný označil termín schvaľovania zákona, a to pred začiatkom septembrových parlamentných volieb.
Za komplikované a neefektívne považuje šéf rezortu i financovanie základných a stredných škôl, ktoré od júla tohto roku prešli pod správu vyšších územných celkov, miest a obcí. Myslí si, že vyplácanie miezd prostredníctvom krajských úradov a finančné zabezpečenie chodu škôl z rozpočtov samosprávy nedostatočne rieši otázku finančných tokov na regionálne školstvo. Je preto presvedčený, že financovanie regionálneho školstva treba vyriešiť v čo najkratšom čase.