
FOTO – NBS
iná,“ hovorí o úspechu predaja šiestich tisícok mincí hovorca Národnej banky Ján Onda.
Hoci pamätnou mincou by sa malo dať zaplatiť aj v obchode, pravdepodobne to málokto vyskúšal. Pripravil by sa o zaujímavé zhodnotenie, ktoré dobrým minciam pridáva čas a dopyt. Či sa minca stane lákadlom, závisí napríklad od motívu. „Väčší záujem býva o mince, ktoré vyobrazujú človeka známeho vo svete,“ vysvetlil pracovník súkromnej predajne mincí v Kremnici Viliam Weiss. Takou bola napríklad minca s Alexandrom Dubčekom. Úspech zažila aj minca zobrazujúca Mórica Beňovského, viac však vďaka loďke na rubovej strane, než Beňovskému. „Bola to prvá loďka na minci v období od pádu monarchie,“ vysvetlil Weiss.
Mince si zďaleka nekupujú len zberatelia. „Veľa je takých, čo v tom vidia aj investičnú príležitosť,“ hovorí Weiss. Zatiaľ čo niektoré mince zostanú v sklade, hodnota iných časom stúpne 10- aj 15-násobne. „Jedna dvojtisícová minca sa teraz predáva za 29-tisíc,“ upozornil Weiss. Konkrétne príklady nechcel spomínať, aby článok v novinách umelo nezvýšil cenu niektorých mincí. „Je to citlivé – ak napríklad v katalógu ktosi napíše, že hodnota nejakej mince je toľko a toľko, už ju nikto pod tú cenu nechce predať,“ dodal Weiss.
O dobrom biznise však nemôže hovoriť Národná banka. Hoci desaťtisícovú mincu predáva za 12-tisíc, nestačí to pokryť ani náklady na vyrazenie, ktoré robí kremnická minciareň. „Je to v kvalite proof, teda zrkadlový lesk špeciálne na zberateľské účely a drahé bolo aj balenie,“ poznamenal Onda.
Mince predávajú napríklad banky. „Desaťtisícovku si objednalo deväť bánk, ale pri každej minci je to rôzne a ťažko sa predpovedá, aký bude záujem,“ dodal. Podľa Weissa o slovenských minciach vedia aj zahraniční zberatelia, predovšetkým slovenskí emigranti. „Na stránke Národnej banky si pozrú ponuku a pri návšteve Slovenska si mince kupujú,“ povedal Weiss.
JURAJ JAVORSKÝ