„Niektorí ľudia začínajú s vianočným upratovaním okolo októbra. Teraz už nie je šanca nájsť voľné kapacity,“ hovorí šéf bratislavskej firmy Ister centrum Vladimír Chylo, ktorý pravidelne robí osvetu o upratovaní aj cez televíziu.
V hlavnom meste upratovacích služieb pribúda - dopyt po upratovaní je obrovský.
„Upratovať si dávajú aj starší, aj mladší. Najviac sa robí tepovanie kobercov, umývanie okien a dlažieb.“ V Istro centre stojí kompletné upratovanie trojizbového bytu okolo štyritisíc korún, zákazníci ho využívajú len zriedka. „Robíme málo takých bytov, v ktorých potrebujú úplne detailné upratanie. Na trhu sme trinásť rokov a za ten čas sme robili možno dvadsať upratovaní, pri ktorých sme vyťahovali knižky, cédečka z políc a išli úplne do detailov.“ Tepovanie kobercov stojí od 15 korún za štvorcový meter.
„Máme zmluvy o upratovaní s firmami a byty robíme len pre ľudí z týchto firiem. Poznajú nás a dôverujú nám,“ hovorí Chylo. Tvrdí, že dôvera je základná vec, pretože pustiť si do bytu cudzích ľudí je veľká odvaha. „Nás si niektoré spoločnosti objednávajú už po letných prázdninách, aby mali v novembri vytepované koberce. Pred Vianocami už nechcú chaos, ale pohodu.“
Omnoho lacnejší upratovači sú študenti. „Aj my sme sa snažili niekoľkokrát urobiť zmluvy so študentskými servismi, ale nemáme s nimi najlepšie skúsenosti,“ hovorí Chylo. „Kvalitné upratovanie dnes nie je ‚sranda‘. Do domácnosti, kde majú nábytok, aký nepoznáme, ani nejdeme. Majiteľ musí mať od nábytku doklady, aby sme vedeli, z čoho je vyrobený. Na trhu je obrovské množstvo chémie, treba sa vedieť orientovať, inak môžu byť problémy.“
„U nás sa tiež treba objednávať najmenej tri týždne pred Vianocami. Pred Veľkou nocou býva tiež nával, ale v poslednom čase sa mi zdá, že sa presadzuje aj pravidelné upratovanie - posielame gazdinky do domácností, robíme pravidelné služby stálym klientom, kvartálne upratovanie,“ hovorí Juraj Kristin, šéf Čika - jednej z prvých upratovacích firiem na Slovensku.
Upratovanie si objednávajú najmä podnikatelia, ktorí nemajú dosť času, a starší ľudia, ktorí sami nezvládajú ťažšie veci, ako umytie okien či tepovanie. „V poslednom čase cítiť dosť veľký dopyt, ľudia sa snažia ušetriť si čas,“ hovorí Kristin.
Podobné skúsenosti má aj šéf firmy Home Service Miloš Kollár. „Teraz pred Vianocami sa bežne stáva, že deti kúpia rodičom upratanie bytu. Ale sú aj takí, čo si objednávajú dlho vopred. Teraz som mal zákazníčku, ktorá si nás objednala na 19. decembra na budúci rok.“ Home Service sa tiež snaží zamestnávať spoľahlivých ľudí. „Máme najmä mladých ľudí. Ak zamestnáme študentov, tak len takých, ktorí robia celý rok, nie iba jednorazovo. Preto sa občas stane, že keď máme priveľa objednávok, niektoré musíme aj odvolať, aby to nebolo rýchle upratovanie na úkor kvality.“