
O nový systém prieskumu spoločnosti DHL na Slovensku prejavili záujem aj v zahraničí.
Zamestnanecký prieskum názorov zamestnancov spoločnosti DHL International (Slovakia) s. r. o. sa v tomto roku uskutočnil prostredníctvom nového systému, ktorý pracuje podľa štandardov špecialistu na takéto prieskumy – spoločnosti ISR. Pre dcérske spoločnosti DHL v krajinách strednej a východnej Európy (SEE) ho vyvinul team vedený Human resources support managerom spoločnosti DHL Martinom Čamborom v spolupráci s Personálnym manažérom a manažérom pre informačné technológie z DHL Srbsko a Čierna hora. Podmienkou bolo, aby bol softvér unifikovaný a použiteľný pre akúkoľvek krajinu DHL a zároveň sa vedel prispôsobiť lokálnym podmienkam a nárokom na prieskum. Výsledkom prieskumu je takzvaný “Employee opinion survey report”, resp. výsledkový dokument za celú SEE, ktorý určuje, aké projekty je nevyhnutné realizovať na regionálnej úrovni v oblasti ľudských zdrojov za účelom stabilizácie zamestnancov v spoločnosti. Systém sa v každej z krajín SEE spúšťal koncom júna tohto roku, pričom výsledkový dokument bol hotový do konca augusta. “Jednotlivé dcérske spoločnosti ušetrili peniaze a dopracovali sa k správe, ktorá sa nikdy pred tým nerobila na regionálnej úrovni,” hovorí M. Čambor. On-line softvér, ktorý umožňuje zamestnancovi odpovedať priamo do elektronického dotazníka, pričom výsledky prieskumu sa automaticky vyhodnotia a porovnajú s výsledkami za predchádzajúce obdobie, zaznamenal obrovský úspech a viacero krajín mimo regiónu SEE už oňho prejavilo záujem.
Bezpečnosť a garantovaná anonymita
Dotazník je štruktúrovaný podľa otázok, pričom odpovede sa v jednotlivých kategóriách dajú rozdeliť podľa piatich kritérií spokojnosti. Nachádza sa v ňom trinásť kategórií: komunikácia, zameranie na zákazníka, bezpečnosť zamestnania z hľadiska stability pracovného miesta, denný manažment, ďalej zapojenie zamestnanca do rozhodovania spoločnosti, spokojnosť s prácou, vedenie, organizačná etika, kvalita práce, odmeňovanie, školenie a rozvoj a pracovné vyťaženie. Zamestnanec odpovedá na 73 otázok. Každá otázka sa hodnotí v porovnaní s historickými údajmi spred dvoch rokov (v tomto prípade s minulým rokom), ako aj DHL štandardom spokojnosti. V dotazníku sú aj otázky, ktorých význam je rovnaký, sú však ináč položené. V prípade, ak zamestnanec odpovie na takéto otázky rozdielne, metodológia hovorí, že to nie je vhodná odpoveď na to, aby mala dostatočnú vypovedaciu schopnosť a započítala sa do výsledkov prieskumu. Celý prieskum je striktne anonymný. “Pri vytváraní softvéru až 60 percent z celkového času tvorila diskusia o otázke zachovania anonymity a nedotknuteľnosti údajov. Jedinou nevýhodou systému pre zamestnancov je, že ak zamestnanec stratí heslo, ktoré si anonymne sám vybral, nemôže sa prihlásiť do systému a odpovedať na otázky,“ uvádza M. Čambor.
DHL štandard predstavuje určitú úroveň pozitívnych odpovedí zamestnancov, ktorú chce spoločnosť dosiahnuť. Tá je stanovená podľa úrovne pozitívnych odpovedí zamestnancov v 23 vyspelých európskych krajinách. Percento úspešnosti pre jednotlivé kategórie sa stanovilo na základe aritmeticky váženého priemeru. Napríklad DHL štandard pre komunikáciu je 64 percent; ak je teda súhrn kladných odpovedí zamestnancov v kategórii komunikácia vyšší ako 64 percent, možno hovoriť o dostatočnej komunikačnej úrovni v spoločnosti a nie je potrebné sa zamerať na nápravné opatrenia. Výsledkový dokument sa predkladá vedeniu spoločnosti. Obsahuje podrobné analýzy odpovedí za jednotlivé oddelenia s ohľadom na anonymitu zamestnancov. Senior manažment tím je zodpovedný za to, aby do troch týždňov od prezentácie výsledkov prieskumu pripravil akčný plán. V jednotlivých kategóriách je pritom povinný špecifikovať konkrétne opatrenia pre zvýšenie percenta spokojnosti spolu s uvedením zdrojov v rozpočte.
DHL má na Slovensku 127 pracovníkov, ktorí sú zamestnaní na plný pracovný úväzok a 12 s čiastočným pracovným úväzkom. Do prieskumu sa zapojilo 64 percent zamestnancov . Jediným kritériom pre účasť na prieskume je pôsobenie v spoločnosti aspoň tri mesiace. Predpokladá sa totiž, že zamestnanec potrebuje minimálne tri mesiace na spoznanie firemnej kultúry a spôsobu komunikácie v spoločnosti.
Rozdiely v porovnaní so západnou Európou
Výsledky prieskumu medzi západnou Európou a SEE sú odlišné. “Keď porovnáte priemer z 23 vyspelých krajín s výsledkami krajín SEE, zistíte, že percentá spokojnosti zamestnancov sú oveľa vyššie, ako je štandard. Mojou ďalšou úlohou bude konzultovať, či štandard DHL, ktorý bol stanovený pre SEE, nie je veľmi nízky,” vysvetľuje M. Čambor. Jedinou kategóriou, v ktorej DHL na Slovensku dosiahla v porovnaní so štandardom nižšiu úroveň, je kvalita poskytovaných služieb vo vzťahu k nákladom. Vo všetkých ostatných kategóriách sa DHL na Slovensku radí k zamestnávateľom, ktorého zamestnanci sú spokojní.
Prieskum názorov
Po analýze odpovedí systém vytvorí dva grafy. Prvý z nich zobrazuje maximálne päť najvýraznejších zlepšení, pričom v tomto roku to v rámci spoločnosti DHL na Slovensku boli nasledovné: Priority alebo ciele sa menia tak často, že mám problém dokončiť svoju prácu. Zamestnanecké výhody sú minimálne také, aké by som dostal v iných zahraničných spoločnostiach. DHL manažment dáva jasnú víziu vedenia spoločnosti. Je tu veľmi dobrá spolupráca oddelení s jednotlivými pobočkami.
Druhý graf zobrazuje oblasti, v ktorých spoločnosť zaznamenala najvýraznejšie zhoršenie, pričom tie sú predmetom záujmu spomínaného akčného plánu. Ide o nasledovné oblasti: Cítim sa adekvátne zapojený do rozhodnutí, ktoré ovplyvňujú moju prácu. V porovnaní s inými ľuďmi, ktorí tu pracujú, si myslím, že nie som dostatočne platený. Môj priamy manažér komunikuje efektívne.
V minulom roku najhoršie výsledky dosiahli oblasti, ktoré sa týkali nevyhovujúceho pracovného prostredia a platu.
S príchodom nového akcionára Deutsche Post sa prehodnotili aj kľúčové hodnoty spoločnosti v zamestnaneckej politike. Nový systém umožnil, že vo firme sa po prvýkrát hovorí o prieskume názorov, pričom doteraz to bol vždy prieskum spokojnosti.
Autor: bž