„Hlavný kontrolór je úplne závislý od primátora a zastupiteľstva,“ hovorí Juraj Mesík, aktivista a bývalý poslanec mestského zastupiteľstva v Banskej Bystrici. Plat kontrolóra a aj jeho odmeny určuje starosta. „Kontrolór je preto úplne bezzubý,“ dodáva Mesík.
V menších obciach by mali mať kontrolu na starosti aj obecné rady, ale tie často vôbec nefungujú.
Novela zákona o obecnom zriadení znížila počet členov obecných zastupiteľstiev a obecných rád. V malých obciach tak môžu vzniknúť obecné rady len s jedným členom. Poslanec Hopta tvrdí, že v takom prípade sa kontrola nedá vykonávať.
Na jednej strane zákon znížil počet poslancov, na druhej strane dostávajú samosprávy nové kompetencie a aj podstatne viac peňazí, o ktorých rozhodujú. „V mestách od 20- do 50-tisíc obyvateľov stačí, aby bolo 15 poslancov. Znamená to, že ak 8 z nich príde na zasadnutie, 5 hlasov stačí na schválenie rozpočtu vo výške niekoľko desiatok miliónov korún,“ hovorí Hopta.
Mesík, naopak, zníženie počtu poslancov víta, lebo sa tým „zužuje okruh potenciálne korumpovateľných ľudí“.
Vo väčších mestách by primátorov mali kontrolovať aj zastupiteľstvá, ale Mesík pochybuje o ich nezávislosti. „V Banskej Bystrici bolo v uplynulom volebnom období bežné, že firmy poslancov dodávali najrozličnejšie služby mestu,“ povedal. Takíto poslanci potom nie sú schopní kontrolovať svojho primátora, pretože sú mu zaviazaní.
Zdroj z Úradu pre verejné obstarávanie pre SME potvrdil, že na úrad prichádza množstvo podaní, ktoré upozorňujú na nedostatky pri výberových konaniach. Na vine je práve nedostatočná kontrola v obciach, hovorí pracovník úradu.
Predseda Združenia miest a obcí Slovenska Michal Sýkora nesúhlasí. Proces kontroly „prebieha takisto ako v celej krajine“, povedal. Sýkora je zároveň aj starostom podtatranskej Štrby. Priznal, že v obci obecná rada nefunguje. „Vôbec s tým nemám problém, je to len poradný orgán,“ povedal Sýkora. (rp)