BRATISLAVA – Po skončení vyjednávaní príde na rad slovenské referendum o vstupe do únie.
Na príprave kampane by sa mala podieľať hlavne vláda, stále sa však nevie, ako bude vyzerať, nie je jasný ani dátum referenda. Politici uvažujú o prelome mája a júna budúceho roku.
Odbor komunikačnej stratégie a vzdelávania Úradu vlády na seminári minulý týždeň predložil istú predstavu o kampani. Mala by sa prispôsobiť regiónom a ľuďom rôzneho veku a vzdelania podľa miery ich podpory vstupu do únie. Úrad vlády chce spolupracovať s Delegáciou Európskej komisie a parlamentom. „Je veľmi ťažké pripravovať kampaň a plánovať spoluprácu, kým nie je známy dátum referenda,“ hovorí Onno Simons, radca Delegácie Európskej komisie v Bratislave.
O spolupráci s parlamentom rokoval včera podpredseda vlády Pál Csáky s predsedom parlamentu Pavlom Hrušovským. Hrušovský oznámil, že dnešnej koaličnej rade navrhne, aby sa zaoberala otázkou v referende a termínom jeho vypísania.
Podľa Csákyho vláda dá na kampaň 30 miliónov korún, 18 miliónov by mal použiť priamo Úrad vlády prostredníctvom Odboru komunikačnej stratégie a vzdelávania, 12 miliónov je vyčlenených pre externé firmy. Podľa reklamných odborníkov je 30 miliónov primeraná suma, ale musí sa správne použiť. „Za túto sumu sa dá robiť priemerne intenzívna kampaň 4-6 týždňov. Vláda bude mať zrejme výhodnejšie podmienky vo verejnoprávnych médiách, ale bude potrebovať aj súkromné. Rozdelenie sumy sa mi zdá zvláštne, za 12 miliónov sa nedá urobiť takmer nič,“ hovorí Martin Knut, riaditeľ reklamnej agentúry. Skutočná masívna kampaň stojí oveľa viac – kampaň zmeny názvu Globtel na Orange stála 100 miliónov korún.
Rakúska vláda pred úspešným referendom o vstupe v roku 1994 angažovala profesionálnu PR agentúru. „Vláda, politické strany, významné médiá, cirkevní predstavitelia, odbory, regionálni lídri a ďalší boli jednotní v postoji: treba ísť hlasovať a hlasovať za vstup,“ povedal bývalý rakúsky veľvyslanec Wolfgang Wolter.
Na Slovensku sme mali zatiaľ štyri neúspešné referendá, vždy chýbala nadpolovičná väčšina voličov.