
Experti z rakúskych železníc začali začiatkom týždňa s vyťahovaním zvyškov lanovky z úzkeho tunela v rakúskom lyžiarskom stredisku Kaprun. Odborníci sa chcú dozvedieť príčinu tragického požiaru, ktorý si v novembri vyžiadal 155 obetí. Prácu expertov sťažuje sneh a zlé počasie. FOTO – TASR/EPA
SALZBURG – „Pre skutočné, súdne zistenie príčin katastrofálneho požiaru tunelovej lanovky v lyžiarskom stredisku Kaprun potrebujeme odborné informácie o tom, čo sa vlastne stalo, a žiadne dohady.“ Vyhlásil to v utorok na tlačovej konferencii v Salzburgu hlavný vyšetrujúci prokurátor Helfried Scharmüller, ktorý tak odmietol nedávno zverejnené špekulácie týždenníka Profil, že požiar sa vznietil od kúrenia v lanovke. Hlavný vyšetrujúci prokurátor Lang a Scharmüller sa zhodli, že definitívne závery sú možné až potom, čo budú k dispozícii všetky výsledky vyšetrovania. K nim nepochybne patrí i kriminalisticko-technické skúmanie zostatkov súpravy, ktoré sú v týchto dňoch vyzdvihované z tunelu i s príslušným úsekom koľají. Prokurátor si dovolil iba odhad, že tieto výsledky a ich interpretácie budú k dispozícii „ešte počas jari“.
Katastrofa, ktorá sa stala 11. novembra minulého roka, si vyžiadala 155 obetí z radov rekreačných lyžiarov mnohých krajín. Vyťahovanie zvyškov lanovky začalo formálne v utorok, ale počasie akcii veľmi nepraje. Odborníci rakúskych železníc ÖBB najprv musia priskrutkovať trosky súpravy ku koľajniciam, potom postaviť pod vrakom špeciálne zariadenie z hydraulických valcov, pomocou ktorého skúsia zdvihnúť koľajnice i s vrakom asi o pol metra z podložia. Pod vyzdvihnutým „balíkom“ vraku s koľajnicami je treba položiť nové koľajnice, podsunúť pomocný plochý voz a na ňom uvoľnený celok dopraviť bez narušenia von. Predpokladá sa, že táto operácia potrvá asi tri týždne. Až potom sa trosiek znovu zmocnia kriminalisti a uskutočnia dôkladnú analýzu všetkých súčastí a indícií, ktorých realizácia v tuneli nebola možná. (čtk)