
Peter Feranec. FOTO - SND
Peter Feranec, od 10. septembra 2001 vo svete uznávaný šéfdirigent Opery Slovenského národného divadla.
Feranec mal pri nástupe na post šéfdirigenta presné predstavy, ako by mala vyzerať jeho práca. Skutočnosť, s ktorou sa podľa jeho slov stretol, ho prinútila podať žiadosť o rozviazanie pracovného pomeru.
„Keď má niekto povinnosti, musí mať aj kompetencie. Mne boli odopierané, preto nemôžem naďalej niesť zodpovednosť za niečo, čo nemôžem ovplyvňovať,“ povedal Feranec, ktorý mal riadiť sólistov orchestra, zbor i ostatných umeleckých pracovníkov a niesť zodpovednosť za ich hudobnú prípravu, hodnotiť ich umelecké výkony, vyberať nových sólistov pri konkurze. Takisto podľa neho mal právo podieľať sa na dramaturgickom pláne divadla.
„Riaditeľ Opery SND Chudovský sa rozhodol, že dramaturgický plán bude robiť sám. Vybral tituly, o ktorých si myslím, že v situácii, v akej Národné divadlo je, nie sú preň prínosom. Nenachádzam v ňom koncepčnosť. V každom rozhodovaní ma vždy obišli, čo považujem za netradičnú formu komunikácie medzi riaditeľom opery a šéfdirigentom.“
Marián Chudovský však tvrdí, že bývalý šédirigent tvorivo nevyužil svoje kompetencie v prospech divadla. „Divadlo je tímová práca. Pri ich plnení mi u neho chýbal zmysel pre objektivitu a objektívne posudzovanie výkonov v tomto divadle,“ povedal riaditeľ, podľa ktorého sa Feranec zúčastňoval na poradách iba sporadicky.
„Všetky pripomienky a návrhy k procesom a plánom tohto divadla, pokiaľ sú tvorivé, tak ich akceptujem. Komunikujem so všetkými pracovníkmi divadla, napríklad aj na stredajších poradách vedúcich umeleckých pracovníkov. Zásadné pripomienky som od neho nedostal a neviem o jeho výhradách voči dramaturgickému plánu, ktorý sa nerodí zo dňa na deň, ale je výsledkom tímovej práce. Mohol pripomienkovať tento plán a takisto aj výber sólistov. Nič také som od neho nedostal.“ Podľa Feranca ale na žiadnu poradu prizvaný nebol.
Feranec ďalej kritizoval viaceré skutočnosti týkajúce sa financií, napríklad to, že v opere je zamestnaných okolo 40 sólistov poberajúcich platy, pričom v realite z nich spieva asi dvadsať, pretože nie všetci sú obsadzovaní.
„Sólistický aparát je využívaný čo najracionálnješie, podľa svojich možností. Čísla, ktoré uvádza pán Feranec, nie sú pravdivé,“ oponuje riaditeľ Opery SND. Šédirigent kritizoval aj udeľovanie odmien, tzv. rolovného, do ktorého nemohol zasahovať a motivovať tak zamestnancov, ale aj to, že opera vlastní osem hárf za milióny, pričom orchestru chýbajú iné, oveľa lacnejšie nástroje.
Chcel Feranec veľa? „Dokonca ani plánovanie skúšok nebolo v mojej moci, rušili ich, vraj, že orchester je preťažený a potrebuje si oddýchnuť. Nemôžete však čakať od orchestra, že po polroku zahrá ťažkú partitúru na patričnej úrovni. Takto sa to nerobí nikde na svete.“
Ani porovnanie našej a českej prvej národnej divadelnej scény nedopadlo očami Petra Feranca najlepšie. Čo sa týka repertoáru, zájazdov do zahraničia i hosťovania zahraničných umelcov, Slovenské národné divadlo prehráva, napriek potenciálu a kvalitám, ktoré má: „Viem, že je ťažká doba, ale nezáujem reprezentovať Slovensko v zahraničí nechápem. Všetky aktivity, s ktorými som v tomto smere prišiel, boli takisto zamietnuté.“
Šéfdirigent sa podľa svojich slov s generálnym riaditeľom SND Dušanom Jamrichom stretol nakrátko len raz, aj to na písomnú žiadosť. Chcel riešiť pracovnoprávne veci, no dočkal sa vraj neetického konania. „Túto etapu by som veľmi rád zo svojho života vymazal.“
Spôsob, ako sa k nemu vedenie divadla správalo a správa, označil Feranec za aroganciu moci. „Ako riaditeľ som si vedomý, že som na čele reprezentatívneho divadla, ktoré potrebuje mať jasnú víziu cieľov a pokojnú atmosféru. Situáciu s pánom Ferancom by som nedramatizoval,“ dodáva Marián Chudovský
MILADA ČECHOVÁ
PETER BÁLIK