enta privítalo ministerstvo financií, ktoré ho minulý týždeň vyzvalo, aby zákon nepodpísal. Hlavné výhrady ministerstva sa však mali týkať nevykonateľnosti niektorých častí zákona.
Zákon sa teraz vrátil do parlamentu a ten ho bude musieť ešte raz prerokovať. Ak by sa však nedostal na program tejto schôdze, tak môže byť schválený až v septembri a do platnosti vstúpi v októbri. To by podľa poisťovní aj ministerstva dostalo zmenu systému povinného poistenia vozidiel do časového stresu. Poisťovne by tým pádom mali na získanie licencie a rozbehnutie činnosti len tri mesiace.
Nezhody ministerstva a poisťovní vyplývali hlavne z výšky poistného. Kým ministerstvo tvrdí, že sadzby sú dostatočné, komerčné poisťovne sa podľa Vladimíra Rančíka zo Slovenskej asociácie poisťovní obávajú, že deficit rezerv na zákonné poistenie vytvorených Slovenskou poisťovňou na krytie jej záväzkov z minulosti by mohol ohroziť stabilitu systému poisťovní.
Z tohto dôvodu poisťovne prostredníctvom poslaneckého návrhu dostali do zákona zmeny, ktoré by umožnili zmeniť minimálnu výšku poistného počas trojročného prechodného obdobia. Návrh schválený vládou so zmenou minimálnych sadzieb do roku 2004 nepočítal, pričom oba varianty umožňovali poisťovniam počas prechodného obdobia zvýšiť sadzby o maximálne 30 percent nad minimum.
S vlastným návrhom prichádza aj kancelária prezidenta. Tá súhlasí s názorom vlády, aby poistné mohlo do konca roka 2004 stúpnuť maximálne o 30 percent, ale navrhuje, aby v jednom kalendárnom roku nemohli sadzby vzrásť o viac ako 10 percent, povedala pre SME Mária Dreninová z kancelárie prezidenta. Prezident nemal žiadne výhrady proti odvodu ôsmich percent predpísaného poistného na účet ministerstva vnútra. Toto opatrenie, ktoré sa dostalo do zákona tiež prostredníctvom poslaneckého návrhu, sa stretlo s kritikou rezortu financií aj komerčných poisťovní.
GABRIEL KÁDASI