
Z nakrúcania filmu Pôvod sveta, animovanie boha Tupana. Na snímke vpravo režisérka Katarína Kerekesová s Vladom Králom. FOTO - MFF
Štvrtý Medzinárodný filmový festival Bratislava vo svojom bohatom programe súťažných i mimosúťažných filmov vždy nachádza priestor aj na prezentáciu slovenskej kinematografie. Svoju premiéru na festivale už mal slovenský debut Laury Sivákovej Quartétto, dokumentárna snímka Pavla Barabáša OMO - cesta do praveku, slovenský dokumentáry film o afgánskej herečke Kto je Sahraa? Hosseina Martina Fazeliho, na špeciálnej projekcii bol po tridsiatich rokoch včera uvedený film Obrazy starého sveta Dušana Hanáka. Svoju premiéru mal na festivale aj dlhoočakávaný animovaný film, nakrúcaný technikou pixilácie Pôvod sveta absolventky Katedry animovanej tvorby Filmovej a televíznej fakulty VŠMU Kataríny Kerekesovej, ktorý sa premieta aj dnes (16.15 h - K5).
Technika pixilácie vychádza z princípu, že vo filme sú kombinovaní herci s bábkami, čo je veľmi náročné nakrúcanie. Dej filmu rozpráva o vzniku sveta na motívy brazílskej mytológie. Najväčšia z bábok, stvárňujúca hlavnú „postavu“ mytológie boha Tupana má až 3,5 metra. Nakrúcanie tohto dlhoočakávaného projektu trvalo dlhé štyri roky v exteriéroch, čo spôsobilo, že tvorcovia kvôli nestálym podmienkam mohli nakrúcať len v období od mája do októbra. Výstavu fotografií z nakrúcania tohto filmu je možné pozrieť si v Café Galérii až do konca festivalu.
Na otázku, prečo sa predlohou filmu stala práve brazílska mytológia, Katarína Kerekesová odpovedá: „Stvorenie sveta je pre animáciu veľkou výzvou. Zbierka mýtov z brazílskej mytológie sa mi dostala do rúk náhodne, no tie príbehy mali v sebe niečo podmanivé. Pôvod sveta ma oslovil svojou liberálnosťou, s akou ponecháva človeku právomoc tvoriť svet okolo neho a pripúšťa aj boží omyl. Predstavila som si, že to všetko by mohlo byť stvorené nanovo vo filme, v prázdnej krajine, ktorá by bola javiskom pre toto divadlo v exteriéri. Film však tento mýtus neinterpretuje doslova, len čerpá z jeho príbehov. Nepovažujem za dôležité priradiť ho ku konkrétnemu etniku, je to len jeden z mnohých príbehov. Pre diváka bude dôležité iba to, či ten príbeh bude či nebude strhujúci a či bude prerozprávaný zaujímavo alebo nie.“