V Bratislave sa stretli predstavitelia krajín Európy, v Prahe sa konal summit NATO. Tieto stretnutia mali politický charakter, ale tiež ich možno zaradiť do kongresových podujatí. Spĺňali základné predpoklady kongresov, t.j. minimálny počet účastníkov 300, zastúpenie zahraničných účastníkov v rozsahu aspoň 40 %, počet dní aspoň 3 a minimálny počet účastníckych štátov 5. Popri uvedených formálnych požiadavkách sú však dôležité i ďalšie kritériá, ktoré určujú, či je možné v krajine zorganizovať podujatie kongresového typu. Sú to požiadavky pravidelných leteckých liniek do cieľového miesta podujatia alebo do mesta v jeho blízkosti, požiadavky dostatočnej ubytovacej kapacity v hoteloch úrovne piatich a štyroch hviezdičiek apod. Pri podujatiach výmeny poznatkov a rokovaniach politických predstaviteľov je možné zabezpečiť špeciálnu dopravu, a popri komerčných hoteloch aj ubytovanie v špeciálnych zariadeniach, v ktorých sa dajú vytvoriť maximálne pod-mienky pre bezpečnosť účastníkov podujatia.
Prím hrá kvalita služieb
Organizácia výmeny odborných a sociálno-spoločenských poznatkov a skúseností si však vyžaduje splnenie uvedených kritérií kongresového podujatia v komerčných zariadeniach. Najúspešnejšie hostiteľské mestá kongresového cestovného ruchu na svete, Paríž, Brusel, Londýn, Viedeň, Singapour, či Sydney sa snažia vytvoriť kvalitu všetkých služieb počas kongresu. V kongresových centrách, v hoteloch, v dopravných prostriedkoch i počas voľného alebo doplnkového - sprievodného programu účastníkov kongresov je však neodmysliteľnou súčasťou kvality služieb bezpečnosť. Bezpečnosť, ktorá znamená preventívnu ochranu života, zdravia i majetku všetkých účastníkov kongresového turizmu. Sú to základné práva účastníka kongresu, ktoré na jednej strane chránia policajné i vojenské zložky. Na druhej strane však participujú aj podniky cestovného ruchu. Podniky cestovného ruchu sa tak stávajú nositeľmi nielen obchodného, podnikateľského rizika, ale aj rizika zákazníkov.
Všade číha riziko
Ktoré rizika máme na mysli? Ide len o riziko kriminálneho charakteru, t.j. terorizmu, násilia alebo vandalizmu? Tieto riziká sú momentálne veľmi aktuálne a aj podniky cestovného ruchu vytvárajú celé systémy bezpečnosti na pôde, kde poskytujú svoje služby. Každý, kto v ostatnom čase cestoval lietadlom si uvedomil sprísnenie bezpečnostných predpisov na letiskách i počas dopravy, čo sa prejavuje precíznou kontrolou cestujúcich, aj ich príručnej batožiny, monitorovanie priestorov na letisku a pod. Taktiež hotely pristupujú ku zdokonaľovaniu systému ochrany pred vstupom neubytovaných hostí na izby. Mimoriadnu pozornosť však treba venovať i zdravotným rizikám. Každý organizátor si uvedomuje, že pri kongresovej akcii ide o koncentráciu veľkého počtu osôb. Porušenie formálnej prevencie pred zdravotnými rizikami, teda porušenie štandardov kvality sa v konečnom dôsledku prejaví veľmi razantne. Nemám tým na mysli len infekcie alebo žalúdočné a črevné problémy z nekvalitného hygienicky závadného jedla. Ide aj o dodržanie požiadaviek alergikov, nefajčiarov a pod. Pri sledovaní katalógov a prospektov hotelov, či na internete, nie vždy nájdeme údaj o vyhradených izbách pre nefajčiarov. Koľko hotelov má aspoň dve izby vybavené tak, aby v nich mohol bez problému bývať alergik? Kvety sa dajú odstrániť relatívne ľahko, páperové vankúše sa však už môžu stať problémom, lepené koberce vytvárajú relatívne neodstrániteľnú prekážku. To je len niekoľko príkladov, ktoré môžu znepríjemniť pobyt kongresového hosťa, resp. dokonca mu aj ublížiť na zdraví.
Bezpečnosť je široký pojem. Medzinárodná asociácia hotelov a reštaurácií IHRA sa zaviazala vytvoriť model bezpečnostného krízového plánu pre turistické objekty. Medzinárodná asociácia leteckých prepravcov IATA rieši problematiku bezpečnosti leteckej prepravy permanentne. Teraz však záleží na každom podniku služieb cestovného ruchu, do akej miery sa bude podieľať na celom systéme bezpečnosti účastníka kongresového turizmu.
ĽUDMILA NOVACKÁ