Špecifické znaky a výhody kongresovej turistiky

Kongresový cestovný ruch predstavuje špecifické odvetvie cestovného ruchu vo svete známe i ako tzv. Meeting Industry. Špecifickosť spočíva v spojení základných metód práce používaných pri príprave bežných produktov cestovného ruchu a uspokojení veľmi ...

Kongresový cestovný ruch predstavuje špecifické odvetvie cestovného ruchu vo svete známe i ako tzv. Meeting Industry. Špecifickosť spočíva v spojení základných metód práce používaných pri príprave bežných produktov cestovného ruchu a uspokojení veľmi náročných individuálnych prianí klienta. Pri konferenčnom a kongresovom cestovnom ruchu nejde o klasické skupinové zájazdy, pri ktorých ľudia prichádzajú spoznať tú - ktorú krajinu alebo mesto, ale účastníci kongresov prichádzajú s cieľom rozšíriť si svoje odborné vedomosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Výhody kongresového turizmu

V súvislosti s kongresovým cestovným ruchom je potrebné uviesť, že je to jedno z najlukratívnejších odvetví priemyslu cestovného ruchu, pretože jeho účastníkmi sú väčšinou ľudia strednej a vyššej spoločenskej vrstvy a náklady hradí väčšinou vysiela-júca firma. Logicky si treba uvedomiť, že pri získavaní jednotlivých podujatí existuje konkurenčné prostredie, a preto je potrebná podpora aj zo strany štátnych a samosprávnych orgánov.

KONGRESOVÝ CESTOVNÝ RUCH:

* nepodlieha ekonomickým tlakom, zmenám devízových kurzov,

* je generátorom zisku,

* vytvára pracovné príležitosti,

* sprievodné akcie súvisiace s kongresovou turistikou dosahujú až dvojnásobný objem obratu ako priamy sektor obchodného turizmu,

* pre mesto znamená vysoký príjem do mestského rozpočtu (náročnosť klientely na dopravu, stravovanie, sprievodné služby z dôvodu medzinárodnej prestíže),

SkryťVypnúť reklamu

* prináša potlačenie sezónnosti a umožňuje rovnomerné vyťaženie kapacít,

* umožňuje prezentáciu a propagáciu politických záujmov štátu či mesta,

* upevňuje prestíž krajiny,

* prináša náročné požiadavky klientov, a preto dochádza k zvyšovaniu kvality komplexnej ponuky služieb.

Zdokumentované príjmy neexistujú

Oficiálna porovnateľná štatistika všetkých kongresových akcií a príjmov z nich u nás, ani vo svete neexistuje. Podľa medzinárodnej klasifikácie dopytu v cestovnom ruchu (Doporučenie k štatistike cestovného ruchu - OSN a WTO - World Tourism Organization, 1994) je kongresový cestovný ruch, t.j. účasť na konferenciách, kongresoch, ale i na veľtrhoch a výstavách apod., zaradený medzi obchodnú aktivity a medzi služby cestovného ruchu. Toto doporučenie však nedefinuje pojem „kongres“, ani nestanovuje jeho charakteristiky. Charakteristická pre kongresy je však medzinárodná účasť.

SkryťVypnúť reklamu

Vývoj kongresového cestovného ruchu vo svete sledujú hlavne dve medzinárodné organizácie: Union of International Associations - Congress Department (UIA) a International Congress and Convention Association (ICCA), pričom každá z týchto inštitúcií má pre kongresy iné kritériá. Z pochopiteľných dôvodov zverejňované štatistické údaje majú určité odchýlky za skutočnosťou, obvykle sú zverejňované minimálne s polročným meškaním.

Štatistiky UIA

Kongresové oddelenie UIA sa už veľa rokov venujú systematickému zberu informácií o kongresovom cestovnom ruchu, čo umožňuje porovnávanie údajov za jednotlivé obdobie. Na ich základe je možné vytvárať analýzy a prognózy vývoja kongresového cestovného ruchu. K tomu, aby kongres mohol byť zaradený do štatistík UIA, musí spĺňať nasledujúce kritéria: minimálny počet účastníkov je 300, zastúpenie zahraničných účastníkov je minimálne 40 %, minimálna doba konania 3 dni, minimálny počet účastníckych štátov je 5. Kongresy zahrnuté do štatistík UIA sú organizované a financované medzinárodnými organizáciami, sú evidované v Ročenke medzinárodných usporiadateľov a v Medzinárodnom kongresovom kalendári. Do štatistických údajov sú zahrnuté i schôdzky na národnej úrovni s medzinárodnou účasťou, ktorá je organizovaná národnými pobočkami medzinárodných organizácií. V štatistikách UIA nie sú zahrnuté čisto národné kongresy, politické, obchodné, náboženské, športové a iné zhromaždenia, vzdelávacie kurzy, veľtrhy, súťaže apod. Ďalej nie sú zohľadnené stretnutia organizované a financované súkromným sektorom.

SkryťVypnúť reklamu

Štatistiky ICCA

Naproti tomu štatistika ICCA zahrnuje medzinárodné stretnutia, ktoré sa konajú opakovane, pravidelne každoročne, po dobu dvoch rokov apod., majú minimálne 50 účastníkov, trvajú v priemere 4 - 5 dní a uskutočňujú sa (rotujú) minimálne v troch rôznych krajinách. Odhaduje sa, že týmto kritériám zodpovedá približne 10 tisíc podobných stretnutí, o ktorých ICCA zhromažďuje informácie. Je však samozrejmé, že údaje ICCA so štatistikami UIA je ťažké porovnať. Vymedzenie kongresového cestovného ruchu zdôrazňuje význam i vplyvu vonkajšieho prostredia - okolia kongresovej turistiky, kde na kongresovú turistiku vplýva ekonomické, sociálne, politické, technicko-technologické a ekologické prostredie, ktoré je zhodné s vonkajším prostredím cestovného ruchu.

SkryťVypnúť reklamu

Ponuka kongresových služieb

Ponuka kongresových služieb zohľadňuje viaceré faktory úspešnosti kongresového podujatia - ide hlavne o ponuku a výber služieb, infraštruktúru, výber mesta, ubytovacieho zariadenia a ďalších doplnkových služieb.

Dnes sa ešte stále väčšina medzinárodných konferencií organizuje v krajinách Európy a Severnej Ameriky. Vyplýva to zo štatistiky medzinárodnej asociácie ICCA, (t.j. vychádza sa z kritérií organizovania akcie na pravidelnej báze s minimálnym počtom účastníkov 50 a pohybom minimálne medzi tromi rôznymi krajinami).

Ponuka a výber vhodného štátu a následne mesta pre konanie kongresu nie je až taká zložitá vec, v podstate sa pri rozhodovaní o voľbe vhodného mesta vychádza z toho, ako je napríklad dané mesto schopné zabezpečiť konanie konkrétneho kongresu pre konkrétny počet a zloženie účastníkov.

SkryťVypnúť reklamu

Ponúkajú sa tu dva možné spôsoby, ako kongres vzniká, a síce, že osoba či organizácia plánujúca kongres (zákazník) hľadá vhodné mesto, alebo naopak mesto hľadá organizátora kongresu. Tieto dva spôsoby by mali patriť k sebe definovaním svojich patričných špecifík, potrieb a očakávaní od ponuky.

Cestovný ruch v meste môže pôsobiť ako významný faktor sociálno-ekonomického rozvoja a účinky sa prejavujú v ekonomike ako aj v sociálnej sfére života. Častokrát pôsobí cestovný ruch v mestách ako stimulujúci faktor rozvoja nadväzných ekonomických činností a napomáha k riešeniu problémov miestnej nezamestnanosti, podieľa sa na tvorbe hodnoty a pod. Pre tieto dôvody je veľa európskych miest členom Európskej federácie kongresových miest a sami ponúkajú svoje mesto usporiadateľom.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: HANA KOTHAJOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 338
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 7 581
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 889
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 4 100
  5. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 4 014
  6. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 3 068
  7. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 517
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 432
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu