K obľúbeným zvyklostiam vianočných sviatkov patrí štedrosť a vzájomné obdarovávanie sa. S blížiacim sa dátumom Štedrého dňa stúpa napätie a nervozita, nielen v nákupných strediskách, supermarketoch alebo malých obchodíkoch, ale aj v našom podvedomí. K vstupu do obchodu nás lákajú atraktívne naaranžované výklady, doma na nás čakajú plné schránky reklamných letákov s neodolateľnými ponukami vianočných darčekov. Koľ-kokrát sme už v časovej tiesni nakúpili nevhodné darčeky bez uváženia, len aby sme mali čo zabaliť pod rozsvietený stromček? Koľkokrát sme si už sľubovali, že si nenecháme zháňanie darčekov na poslednú chvíľu? A koľkokrát sa nám toto predsavzatie už podarilo splniť?
Internet - pomocník pri vianočných nákupoch
V súčasnosti - aj keď nie veľmi rýchlymi krokmi - vstupuje na slovenský obchodný trh elektronický obchod. Vo vyspelých krajinách je nákup „z domu“ - od stola s počítačom - už bežnou záležitosťou s vysokými obratmi. Vstup internetu do komerčnej sféry poskytuje výhody obom stranám - predáva-júcim i kupujúcim.
Obchodníci majú nižšie náklady - nemusia napríklad platiť za prenájom obchodných či skladových priestorov, ušetria na mzdách pre obsluhujúci personál. Z týchto dôvodov môžu lacnejšie ponúknuť tovar rovnakej kvality ako v skutočných obchodoch.
Výhody nákupu v elektronickom obchode
Kupujúcemu poskytuje virtuálne obchodovanie tiež celú škálu výhod:
* šetrí čas strávený cestovaním do a z obchodného centra, ale aj ten, ktorý strávi pri bežnom nákupe v radách pri pultoch, či pokladni,
* otváracie hodiny elektronických obchodov sú dvadsaťštyrihodinové, internetovské stránky možno otvoriť v ktorúkoľvek dennú či nočnú hodinu,
* bez veľkej námahy vo veľmi krátkom čase a bez uchodených nôh môže porovnať sortiment i cenové relácie toho istého výrobku vo viacerých obchodoch,
* virtuálne obchodné strediská ponúkajú široký sortiment tovaru na jednom mieste,
* dobrý predajca má vytvorené stránky logicky a prehľadne, aby sa v nich dalo jednoducho orientovať. Rýchle a vyčerpávajúce informácie sú častokrát konkrétnejšie a úplnejšie, ako tie, ktoré v niektorých skutočných obchodoch poskytujú predavači,
* kupujúci nakúpi len konkrétny tovar, ktorý potrebuje. V skutočnom obchode pri prechádzaní popri regáloch s „neodolateľnými akciami“ si častokrát nákupný košík zaplní aj tovarom, o ktorý pôvodne nemal záujem.
* virtuálni predajcovia si vážia svojich zákazníkov a snažia sa ich udržať. Preto im poskytujú rôzne výhody a akcie (aj vianočné!). Napríklad stály zákazník môže získať pri ďalšom nákupe zľavu, príp. darček za pravidelné navštevovanie stránky.
Pozor na riziká
Nákupy cez internet však majú aj svoje negatívne stránky a riziká. Preto by si kupujúci pred nákupom mal:
* overiť legitímnosť firmy - hlavne ak je pre neho nová alebo neznáma,
* zoznámiť sa so spôsobom nákupu a platby,
* zistiť dodacie lehoty a spôsob dodávky tovaru, príp. výdajné miesta, aby napríklad objednaný darček k Vianociam neprišiel dva mesiace po sviatkoch,
* preveriť, akou formou firma chráni súkromné informácie a osobné údaje. Bez tohto kroku by nemal kupujúci poskytnúť „neznámemu obchodníkovi“ žiadne dôležité údaje, a to ani v prípade, že to od neho vyžaduje systém predaja,
* zistiť reklamačné podmienky a ručenie za kvalitu tovaru,
* uvedomiť si, že atraktívnosť a úžasná grafika stránky virtuálneho obchodu nezaručuje vždy serióznosť firmy. Môže byť len obchodným trikom, lákadlom. Aj falošní obchodníci si dokážu zabezpečiť šikovných počítačových odborníkov,
* nákupy na internete sa zväčša platia kreditnou kartou, čo mnohých kupujúcich odrádza pre možnosť podvodu, resp. zneužitia. Aj keď je väčšinou bezpečnosť transakcie zo strany predávajúceho zabezpečená, ostražitosť klienta je na mieste.
Nenáročná orientácia
Do elektronického obchodu môže vstúpiť každý, kto má prístup k internetu. Aj úplný laik sa ľahko zorientuje pomocou vyhľadávačov (napr. www.atlas.sk, www.best.sk, www.centrum.sk, www.szm.sk, www.zoznam.sk a pod.), ktorému priamo do okienka „hľadať“ napíše buď špecializáciu obchodu, alebo priamo názov tovaru, o ktorý má záujem. Existujú aj špeciálne vyhľadávače obchodov - prehľadný je napr. www.obchody.atlas.sk. Ak nehľadáme konkrétny tovar a chceme si prezrieť celú ponuku obchodného domu, vložíme do okienka vyhľadávanie heslo „elektronické obchody“ a vyhľadávač nám ponúkne niekoľko stránok katalógov virtuálnych obchodných domov. K zaujímavým patria napríklad:
www.shopfinder.sk
www.supermarket.sk
www.mega.sk
www.alfashop.sk
www.eb.sk/obchody
www.edo.sk
www.shoping.sk
www.imarket.sk
www.isgart.sk
Chcete si otvoriť vlastný obchod?
Mnohé obchodné domy podávajú pomocnú ruku novým predajcom. Ponúkajú možnosť prezentácie tovaru, či služieb na vlastnej stránke, a to vytvorením nového „obchodu“ na internete. Stačí kliknúť na výzvu „pridaj obchod“, alebo „vytvor svoj vlastný obchod“ a splniť registračné podmienky (pozri napríklad stránky www.mega.sk, www.edo.sk alebo www.imarket.sk).
Vianočné nákupy bez stresu a nervozity
Mnohé virtuálne obchody sa seriózne pripravujú na náročné obdobie vianočných nákupov. Pripravujú špeciálne ponuky a zaujímavé akcie. Pri nákupe on-line si môže každý - pohodlne z útulného domova, bez tlačeníc a kontaktu s nervóznymi predavačmi - nájsť, objednať a kúpiť vytúžený darček pre svojich najbližších. A to od úplných drobností, ako sú knihy, CD nosiče, hračky, cez oblečenie, bielu a čiernu techniku, až po bicykel, motorku, či automobil.
HANA KYSEĽOVÁ