m živíc, bylín a rôznych druhov dreva. Vďaka týmto kadidlám máme tradíciu voňaviek ale aj slovo parfum, ktoré pochádza z latinského „per fumum“ - „prostredníctvom dymu.“ Netrvalo dlho a parfumy si získali priazeň Egyptských žien i mužov. Zatiaľ čo myrha, styrax a živica boli používané v chrámoch a pre balzamovanie, ženy preferovali kvetinové vône: majorán, ľaliu, lotos, narcis, bielu fialku a ružu. Veľmi cenný bol posvätný kvet s očarujúcou vôňou, vodná ľalia.
Starovekí Gréci natoľko holdovali vôňam, že výrobu parfumov povýšili na umenie. V Aténach existovalo množstvo parfumérií, v ktorých sa ľudia stretávali a vymieňali si rôzne informácie, nielen o parfumoch. Niet divu, že práve v Grécku sa zrodili prvé základné techniky parfumových liehovín, extraktov, fixatérov a zlúčenín. No a vraj práve Gréci objavili tajomstvo, ako čo najdlhšie uchovať vôňu v pôvodnej podobe. Používali totiž zapečatené parfumové balenia. Rovnako ako Gréci, aj Rimania obľubovali parfumy. Bohaté rímske ženy si bez nich nedokázali predstaviť život a míňali za tieto „voňavé vodičky“ veľa peňazí. Parfumy však neboli iba toaletnou potrebou. Používali sa počas rôznych svetských a náboženských obradov, dávali sa aj do olejových lámp, či podláh domov počas spoločenských osláv. Lekári používali rôzne zmesi vyrobené z aromatických prísad. Parfum si dokonca našiel cestu do gastronómie. Obdobie renesancie poskytlo Európe vďaka novým geografickým objavom o.i. orientálne aromatické substancie a korenia. No je známe aj nedostatkom osobnej hygieny, ktorú si panovníci a šlachta nahrádzali nadmerným používaním parfumov. Najväčší rozkvet voňavkárstva nastal v 17. - 18. storočí. Centrom umenia a kultúry sa stal Paríž so svojimi nádhernými parfumériami. V tomto období za-čali vznikať veľké parfumové firmy a v Kolíne nad Rýnom uzrela svetlo sveta prvá „kolínska“ - Koelnisch Wasser 4711.
Alchýmia vôní
Každoročne sa zrodia desiatky vôní. Voňavkári sa usilujú objaviť ten správny „recept“ pre zrod novej netradičnej kompozície, ktorá zaujme a bude mať komerčný úspech.
K dispozícii majú množstvo prísad. Mnohé z nich pochádzajú z rastlinnej a živočíšnej ríše. Hlavným zdrojom rastlinných vôní prírodných je napr. jazmín a ruža. Medzi najdôležitejšie vône pochádzajúce zo živočíšnej ríše patria: cibet (cibeta), pižmo (ondatra), bobrie pižmo (bobor) a ambra (vorvaň). Prírodné zdroje sú však čím ďalej, tým vzácnejšie. V súčasnosti ich preto nahrádzajú syntetické aromatické chemikálie. Taký Le Nose (nos), ako sa voňavkári zvyknú nazývať pre svoj mimoriadne vyvinutý čuchový zmysel si dokáže zapamätať väčšinu z približne dvetisíc vôní, s ktorými pracuje. Bežný smrteľník ich dokáže rozpoznať asi 350. Každý parfum pozostáva z troch vyvážených komplexov vôní, ktoré vytvárajú vzájomnú harmonickú súhru. Nazývajú sa vrchný, jadrový a základný tón. Vrchný tón, ktorý sa prejaví vzápätí po aplikácii parfumu spravidla charakterizujú svieže zložky, napr. citrusové, alebo ľahké kvetinové oleje. Niekoľko minút po aplikácii ustúpi vrchný tón jadrovému tónu, ktorý vyjadruje harmóniu intenzívnych kvetinových, trávových, korenistých alebo drevitých vôní. Posledný, tzv. základný tón tvoria hlavne teplé, drevité arómy, živočíšne alebo kvetinové vône. Pri nákupe novej vône netreba preto podľahnúť prvému dojmu. Približne po desiatich minútach po nanesení vône na pokožku alkohol vyprchá a reakcia vône s pokožkou poskytne ten pravý dojem. Najtrvalejšou formou vône a najkoncentrovanejšou formou voňavého oleja je Perfume - parfum. Môže obsahovať stovky zložiek. Rovnováha medzi nimi sa dosahuje pridaním odstáteho denaturovaného etylu a vody. Druhá najsilnejšia forma vône po parfume je Eau de Perfume (EDP) - parfumová voda. Voňavý olej sa tu používa v slabšej koncentrácii, čo prináša jemnejšiu vôňu a jednoduchšie nanášanie. Treťou v poradí je Eau de Toilette (EDT) - toaletná voda. Vyrába sa z voňavého oleja v slabšej koncentrácii, čím sa vytvára jemnejší dojem. Perfume de Toilette (PDT) - toaletný parfum, sa svojou intenzitou a koncentráciou vonných olejov zaraďuje medzi Eau de Toilette a Eau de Perfume. Najľahšou formou vône je Eau de Cologne - kolínska voda.
Dvorana voňavej slávy
Aj parfumy májú svoj život. Niektoré prežijú desiatky rokov, iné upadnú do zabudnutia hneď po svojom zrode a len pár z nich sa stane nesmrteľnými. Táto výsada patrí aj slávnej „päťke.“ Písal sa rok 1920, keď sa mademoiselle Coco Chanel zoznámila s chemikom Ernestom Beauxom, výrobcom parfumov. Beaux ako prvý v histórii vytvoril parfum, ktorý popri prírodných obsahoval aj umelé esencie. On vytvoril najslávnejší parfum a Coco z neho urobila legendu. Prvú chanelovskú vôňu pomenovala Coco v duchu svojej zásady jednoduchosti. Parfum dostal názov No. 5 od Chanel. Pôvod slávnej päťky v názve je tiež známy. Zo skúšobných fľaštičiek, ktoré Baux predložil Coco si vybrala tú s číslom 5. Aj flakón vyzeral ako žiadny iný predtým. Jednoduchá plochá fľaška. V roku 1959 sa tento flakón stal súčasťou stálej expozície Múzea moderného umenia v New Yorku. Do pomyselnej dvorany slávy vstúpil aj syn Niny Ricci Robert. V roku 1948 ponúkol svetu vôňu L‘Air du Temps, ktorej neodolali ani Audrey Hepburnová, Jackie Kennedyová, či lady Diana. Táto nadčasová klasika pretrvala desiatky rokov a aj dnes je bezpečnou voľbou, ktorá nesklame. Ku Coco Chanel a Nine Ricci sa neskôr pridali aj ďalší slávni módni návrhári, ktorí za-čali vytvárať nielen odevné kolekcie, ale aj vlastné parfumy. Christan Dior zabodoval vôňou Dune a romantickou J‘adore, Oscar de la Renta zmyselnou Volupté, Yves Saint Laurent očaril dámy omamným exotickým Opion. Jean -Paul Gaultier ponúkol svetu dráždivú a provokujúcu vôňu Fragile. Stálicou na módnom nebi i vo svete parfumov je Giorgo Armani. Jeho klientelu láka uvoľnenosť, rafinovanosť, nenápadnosť a také sú aj jeho vône. Najznámejšou je azda Acqua di Gio. K najnovším zasa patrí Mania s charakteristickou sviežou drevitou vôňou, v ktorej sa mieša mandarinka, šafrán, cédrové drevo a ambra. Magický svet vôní podmanil aj viaceré hviezdy šoubiznisu, modelingu či športu. Podľahla mu napr. Elisabeth Taylorová, Isabella Rosselliniová, Naomi Campbellová, Gabriela Sabatiniová i lyžiar Alberto Tomba. Slovenky v poslednom období najviac oslovujú značky: Dolce & Gabbana (Ligth Blue), Hugo Boss (Boss Woman, Deep Red), Christian Dior (J‘adore), Elizabeth Arden, Giorgo Armani alebo Salvatore Ferragamo (Parfum Subtile). U pánov vedie Hugo Boss, Dolce & Gabbana a Christian Dior.
Ako používať vône
Pri kúpe nových vôní je naj-ideálnejšie vyskúšať si vôňu na zápästí alebo na vnútornej strane lakťa. Chvíľu nechať pôsobiť a až potom privoňať. Pri skúšaní viacerých vôní, nemalo by ich ale byť viac ako tri, radšej použite druhé zápästie. Rovnako si treba uvedomiť, že každá vôňa vonia na rôznych ľuďoch inak. Môže za to rozdielne chemické zloženie pokožky. Na to treba pamätať aj v prípade, že sa rozhodnete drahý parfum darovať. Osvedčená „klasika“ síce nesklame, každopádne je dobré poznať vkus obdarovaného, jeho obľúbenú vôňu, resp. zistiť jeho (tajné) prianie.
No a napokon, ak si vyberiete alebo dostane parfum, nezabudnite ho používať. V opačnom prípade začne vyprchať alebo inak meniť svoje vlastnosti. Jemnú rovnováhu parfumu môžu narušiť aj slnečné lúče alebo extrémne teploty. (dh)