Santa Claus pokazil Vianoce

Kto vie, kedy sa stalo, že Vianoce prestali byť „sviatkom pokoja a mieru“ a zmenili sa na symbol zhonu, biznisu a konzumu. Možno keď Coca-Cola vymyslela svojho bieločerveného Santa Clausa s vrecom plným darčekov stalo sa očakávanie darov najdôležitejšou .

Kto vie, kedy sa stalo, že Vianoce prestali byť „sviatkom pokoja a mieru“ a zmenili sa na symbol zhonu, biznisu a konzumu. Možno keď Coca-Cola vymyslela svojho bieločerveného Santa Clausa s vrecom plným darčekov stalo sa očakávanie darov najdôležitejšou súčasťou Vianoc a napĺňanie týchto očakávaní najdôležitejšou spoločenskou povinnosťou roka.

Santa Claus odvtedy tisíckrát zmenil svoju tvár - podobá sa na vianočnú zľavu pri kúpe auta, darček zabalený s mobilným telefónom, CD s koledami a prípadne trinásty plat. Z americkej Atlanty cestuje Santa každý rok na vianočné trhy v Petržalke, do novučičkých hypermarketov a cez obrazovky pripomína svoj návrat každej domácnosti pospevujúc „roľničky-roľničky“. Naj-dôležitejšiu cestu spravil do nášho vedomia. Vďaka tomu sú Vianoce ekonomicky rozhodujúcim obdobím roka a nákupný košík rovnako bežný symbol ako ozdobená jedlička. V posledných dvoch mesiacoch roka minieme v obchodoch o pätinu viac než je priemer predchádzajúcich desiatich mesiacov. Vlani v decembri sme nechali v obchodoch 31 miliárd, z toho polovicu v hypermarketoch. To je samozrejme spojené s úctyhodným rastom reklamného trhu a žalostnými správami štatistov o mínusoch v obchodnej bilancii.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

A čo s tým? Sú dve možnosti - prispôsobiť sa alebo to všetko ignorovať. Prvá možnosť je bežná a končí sa škatuľami zabalenými v ligotavých papieroch, prázdnymi peňaženkami a prípadne zloženkami pre splátkového predajcu. A ešte úľavou, že je to za nami a naši príbuzní majú možno radosť. Dá sa to spríjemniť čítaním vianočných pozdravov a spoločným popíjaním vianočného punču, ale aj tak sa lepšie pije a číta s vedomím, že už je nakúpené. Aby sa nepovedalo, tak nám pár politikov v televízii pripomenie, že prežívame krásne sviatky. Rovnaký dojem by mali navodzovať klasické vianočné rozprávky prerušované zasneženými reklamami.

Alternatíva číslo dva je oveľa ťažšia. Skúste nepodľahnúť tlaku reklám, zliav a ilúzie dobrej nálady, ktorú sa usmievavý Santa usiluje vtĺcť do hláv svojich ochotných spotrebiteľov. Odolať nákupnej horúčke by sa takmer rovnalo spoločenskej exkomunikácii.

SkryťVypnúť reklamu

Vianoce už nie sú dôležité. Zostali hlavne príležitosťou obdarovať a byť obdarovaný, teda nakupovať a predávať. „Čaro“ sa zredukovalo na pár hodín uvoľ-nenia pri Vianočnom stole plnom pomarančov, sušených fíg a čokoládových panáčikov v červeno-bielom hábe za 49,90 Sk. Namiesto pokoja reklamné násilie, namiesto mieru tlačenica v obchode.

Autor: JURAJ SANTA JAVORSKÝ,milovník Vianoc, Veľkej noci

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 743
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 669
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 735
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 696
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 683
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 260
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 216
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 296
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu