
Japonské akcie stúpli vo štvrtok ráno, nasledujúc zisky na Wall Street noc predtým. Index Nikkei Stock Average vzrástol o dve percentá na 9054.32 bodov. Nikkei tak po prvý raz od šiesteho novembra prelomil psychologickú hranicu denného obchodovania 9-tisíc bodov FOTO-ČTK, AP
BRATISLAVA – Švédska spoločnosť Connex Transport nepristúpi na podmienky Fondu národného majetku a nepodpíše dnes zmluvu o privatizácii SAD Bratislava. „Definitívne sme sa rozhodli, že zmluvu nepodpíšeme,“ povedal pre SME riaditeľ Connexu pre strednú Európu Cyril H. Carniel. Podľa neho však záujem Connexu o firmu stále trvá a požiada preto o odklad termínu.
Connex patriaci pod nadnárodnú spoločnosť Vivendi Enviroment zvíťazil v tendri na bratislavskú SAD na jar tohto roka. Ponúkol 540 miliónov korún za spolu 66 percent akcií. Menšinový balík 49 percent mal získať úhradou časti celkovej sumy. Spor sa však vedie o podmienkach predkupného práva na zvyšných 17 percent. Tie má investor právo odkúpiť po navýšení základného imania. Podľa uznesenia vlády sa však tento balík vzťahuje na pomer z kapitálu ešte pred navýšením. V takomto prípade investor reálne získa iba osem percent akcií z kapitálu firmy po navýšení.
Connex tiež nesúhlasí s obmedzením manažérskej kontroly. Fond totiž už po vyhodnotení tendra zmenil stanovy podniku tak, že jeho rozhodnutia môžu podpisovať iba všetci traja členovia predstavenstva. Investor preto nemôže bez súhlasu zástupcu štátu o chode podniku rozhodovať. „Čiže, zaplatili by sme pôvodných 540 miliónov korún, nezískali by sme väčšinu, za ktorú sme peniaze ponúkli, a ešte by sme podnik ani neriadili v plnej miere,“ zhodnotil stav Carniel.
Connex chce preto rokovať o zmene stanov a zároveň navrhol kompromisné riešenie. Odkúpil by iba ďalšie dve percentá akcií aj za dvojnásobnú cenu, aby v podniku získal majoritu.
„Podmienky privatizácie sú štandardné pre všetky SAD a boli dané vopred. Vstup investorov sa už uzavrel v desiatich podnikoch a nikto okrem Connexu zatiaľ výhrady nemal,“ reagovala hovorkyňa fondu Tatjana Lesajová.
Na návrh Connexu fond nepristúpi. „Nemôžeme im predať iba dve percentá, pretože by potom zvyšných šesť percent zostalo nedoriešených,“ povedala. Úprava stanov je podľa nej štandardná a rovnako sa budú riadiť všetky SAD. „Je dôležité, aby sa zachoval dosah štátu na verejnú dopravu cez jedného člena predstavenstva,“ povedala. Fond preto trvá iba na dvoch možnostiach. Buď investor odstúpi od zmluvy, alebo sa dohodne na kúpe iba 49-percentného balíka. „Ak zmluvu nepodpíšu, my ju musíme vrátiť ministerstvu privatizácie. Takže potom bude v jeho kompetencii, či predávané percentá prehodnotí, alebo súťaž zruší ako neúspešnú,“ uzavrela.