nie je v ľudských silách.
Občas mi príde ľúto, že diváci si často vyberajú filmy, ktoré sú už otitulkované a o pár dní či týždňov po skončení festivalu sa dostanú do slovenských kín. Ale vždy dúfam, že popri tituloch, ktoré sú im dôverne známe z médií, nájdu čas a odvahu spoznať i čosi neznáme, filmy a spôsob rozprávania príbehov, o akých nemali tušenie. Divákov, ktorých na predchádzajúcich ročníkoch najviac zaujala Intimita či Pianistka, by som chcel upozorniť na filmy Ken Park, Pornograf a Oáza, ktoré sa so stále ešte nečakanou otvorenosťou zaoberajú vecami, o ktorých sa ťažko hovorí.
Priaznivci kina náročného diváka sa môžu tešiť napríklad na tituly Ťavy, Čechovovské motívy, Rýchly bežec, Čen Mo a Meiting, Japonsko, Božie bozky, Skaza mužov, Osada alebo Šarkan.
Diváci nám vlani často vyčítali, že uvádzané filmy sú veľmi depresívne. Preto na rozptýlenie môžem odporučiť nielen mnohé z takmer päťdesiatich krátkometrážnych filmov - napríklad Prišiel k nám Old Shatterhand Dušana Hanáka alebo Vodič vysokozdvižného vozíka Klaus - prvý deň v práci, ale i niekoľko celovečerných filmov: novinku Francoisa Ozona s najväčšími francúzskymi hereckými hviezdami 8 žien, netradičný vojnový film Kukučka od režiséra Zvláštností národného lovu i rybolovu, dva staršie filmy Akiho Kaurismäkiho s Leningradskými kovbojmi, španielsku muzikálovú komédiu o mladých pároch posadnutých sexom Druhá strana postele, francúzsko-španielsky úsmevný príbeh Erasmus alebo Priatelia po španielsky, čiernu komédiu Bartleby o úradníkovi, ktorý nechcel úradovať podľa predlohy slávneho predka speváka Mobyho, komédiu Rock‘n‘Roll High School s punkovou legendou The Ramones či jeden z 500 filmov Američana Rogera Cormana (príde do Bratislavy osobne) Malý obchod hrôz s Jackom Nicholsonom v epizódnej úlohe, ktorý nakrútili za dva dni a jednu noc, neskôr sa stal predlohou pre úspešný broadwayský muzikál a dnes patrí medzi kultovú klasiku.
Popri debutoch a druhých filmoch nechýbajú v programe ani nové diela svetoznámych režisérov: Pedra Almodóvara (Hovor s ňou), Woodyho Allena (Hollywood Ending), Kena Loacha (Robotníci), Mika Leigha (Všetko alebo nič), Akiho Kaurismäkiho (Muž bez minulosti), Mika Figgisa (Hotel), Otara Iosselianiho (Ráno v Benátkach), Stevena Soderbergha (Hollywood, Hollywood), Stephena Frearsa (Pekné svinstvo), ale i u nás úspešného švédskeho mladíka Lukasa Moodysona (Navždy Liľa).
A, samozrejme, je tu nový slovenský film Quartétto debutujúcej Laury Sivákovej a aj stredometrážny animovaný film Kataríny Kerekesovej Pôvod sveta. Na sekciu Road movies na prelome tisícročia sa oplatí chodiť priaznivcom filmového publicistu Radovana Holuba. Martin Ciel určite opäť nesklame priaznivcov nezávislého kina a počas festivalu sa budete môcť presvedčiť o oprávnenosti dvadsiatich deviatich (!) nominácií na Európske filmové ceny, ktoré sa budú udeľovať 7. decembra v Ríme.
Netreba si nechať ujsť ani prehliadku v posledných rokoch úspešnej mexickej kinematografie, z ktorej u nás zatiaľ poznáme len Amores Perros - Láska je kurva a Mexickú jazdu. Určite som na niečo zabudol. Ale i o tom je festival.