. A odpovedá:
Sú to ľudia, ktorým sa po roku 1989 podarilo najrýchlejšie adaptovať na nové možnosti. Prekonali kritiku a negatívne ohlasy, ktoré sa zo začiatku objavovali na adresu formujúceho sa podnikateľského prostredia. Výsledky prieskumu hovoria tiež o tom, ako svoju úlohu vnímajú slovenskí generálni a výkonní riaditelia.
Pozrime sa teda na to, akým štýlom pracujú, čo ich motivuje podávať prvotriedny výkon a prebrať zodpovednosť za výsledky a prácu zamestnancov.
Ľudia čo sa radi hrajú
Skutočnou motiváciou riaditeľa nie je spĺňanie stanovených finančných ukazovateľov, kontrola a riadenie zamestnancov či zvýšené úsilie s cieľom získavať čoraz vyššie prémie, konštatuje štúdia AJG. Väčšina ľudí na riadiacich postoch sa radšej sústreďuje na nové príležitosti na trhu, tvorbu a zavádzanie nových nápadov. Skutočným cieľom riaditeľa je možnosť vidieť, čo vytvoril. Sú to predovšetkým ľudia, ktorí sa radi „hrajú“.
Riaditeľ trávi v práci priemerne 50 až 60 hodín týždenne (až 85 % riaditeľov venuje práci viac ako 55 hodín týždenne), voľné chvíle najčastejšie trávi s rodinou (2,5 až 3 hodiny denne), prípravou podkladov a rozmýšľaním nad najbližšími projektmi.
Podľa prieskumu sú najdôležitejšie vlastnosti slovenského riaditeľa vytrvalosť a schopnosť konštruktívne čeliť prekážkam, odbornosť a profesionalita, jasná vízia a schopnosť komunikovať s rôznymi typmi ľudí. Dobrý a úspešný riaditeľ musí byť tiež charizmatickou osobnosťou, aby bol schopný nadchnúť ľudí pre spoločnú vec, musí byť tiež odhodlaný robiť rýchle a čo najlepšie rozhodnutia, musí mať zmysel pre systémové myslenie a ďalšou neodmysliteľnou devízou riaditeľovej osobnosti je tvorivosť.
Osamelí géniovaia už vymreli – dnes je dôležitý tím
Až 60 % riaditeľov sa považuje za tímovo orientovaných – a to je aj potrebné, pretože riaditeľom väčšinu času zaberie spolupráca s ľuďmi. Ľudia sú totiž jedným z najdôležitejších, ale aj najzložitejších aktív každej spoločnosti. Medzi najdôležitejšie úlohy v oblasti riadenia ľudských zdrojov podľa riaditeľov patrí schopnosť pritiahnuť do svojho tímu najlepšie talenty.
Pod priamu zodpovednosť riaditeľa vo firme tiež často spadá marketing - zabezpečenie úspechu spoločnosti na trhu. V praxi to znamená potrebu zaistiť odbyt produktov a schopnosť pružne reagovať na potreby zákazníkov, teda zase oblasť, v ktorej je dôležité správne zvládnuté tajomstvo komunikácie.
Ruka na pulze zmien
I keď vedúcim riadiacim pracovníkom nemôže byť hocikto – kritériá pre výber špičkových manažérov sú veľmi prísne, respondenti prieskumu uviedli medzi najdôležitejšími zdrojmi svojich vedomostí svoje súčasné zamestnanie. Medzi najdôležitejšie zručnosti pritom zaradili zaradili schopnosť spracúvať informácie a logické myslenie.
Práve schopnosť spracúvať a vyhľadávať relevantné informácie je namieste – veď približne 80 % spoločností prešlo v poslednom období významnými zmenami a pätina respondentov uviedla, že ich spoločnosť je v procese neustálych zmien. Medzi najčastejších iniciátorov zmien pritom samozrejme patria popri majiteľoch práve riaditeľ a jeho tím. Zmeny sa však nie vždy zavádzajú priamou direktívou zhora, často sú plodom kolektívnej otvorenej diskusie. Úloha riadiacich pracovníkov sa v tomto ohľade chápe ako „ruka na pulze zmien.“
Určite pri tom zohráva úlohu aj to, že medzi reputáciou riaditeľa a reputáciou spoločnosti je priamy vzťah (takto ho chápe až 90% respondentov).
Všetky tieto zistenia ukazujú, že slovenskí riaditelia, ktorí sa dokázali vyrovnať s počiatočnými výzvami a prežili v prostredí rýchlo sa vyvíjajúceho trhu, patria v súčasnosti úrovňou svojich schopností k svetovej špičke.
Autor: Tím pracovníkov poradenskej skupiny Amrop Jenewein Group