až po súčasné formy podporované rozmachom veľkoformátovej tlače.
Práve technológia tlače bola hlavnou brzdou skutočného potenciálu médií vonkajšej reklamy. Tak ako farebná televízia rozbehla špirálu televíznych reklám, nástup technológií umožňujúcich farebnú tlač bez obmedzenia médií a rozmerov uvoľnil zviazané ruky realizátorom, poskytovateľom a v neposlednom rade zadávateľom. Dnes je outdoor najdynamickejšie sa rozvíjajúcim segmentom reklamy.
Vonkajšia reklama
na Slovensku
Donedávna bol jediným štandardným médiom outdooru na Slovensku billboard. Po roku 1989 sa začali živelne stavať billboardy v mestách i pri cestných komunikáciách. Pamätáme sa na prvé, nevábne vyzerajúce „dosky“ na drevených nohách, ktoré zdobili naše okolie. S rastúcou silou ekonomiky sa vyvíjali aj billboardy - dostali kovové konštrukcie, štandardný „európsky formát“ a hlavne sa značne rozmnožili.
S relatívnym úspechom na trh vstúpila tzv. lamelová reklama, ktorá však so sebou priniesla viac problémov ako výhod (možnosť umiestniť na jednu plochu súčasne napr. 3 klientov, ale oproti tomu vysoké realizačné náklady, poruchovosť, málo vhodných lokalít na jej umiestnenie). Hlavným prínosom bola nevyhnutná estetická úroveň takejto reklamy - pekná kovová skrinka pôsobila určite dôstojnejšie ako často neudr-žiavané billboardy. So zvyšujúcimi sa nárokmi trhu došlo v posledných rokoch aj k „prezlečeniu“ väčšiny billboardov do firemných farieb, pribudli na nich striešky a rámy, nevyhovujúce boli nahradené novými. Žiaľ, nestalo sa tak u všetkých, takže sa ešte stále stretávame s archaickými a hlavne neestetickými konštrukciami. Ďalším zaujímavým reklamným nosičom sa stali tzv. bigboardy, ich rozmery má každý poskytovateľ „svoje“. V zásade sa jedná o plochy do 40 m2. Môžeme sa s nimi stretnúť hlavne v Bratislave, Banskej Bystrici a Košiciach. Ich hlavnou výhodou oproti billboardom je okrem veľkosti osvetlenie. Esteticky najdokonalejšie sú tzv. cityboardy a citylighty - reklamné plochy umiestnené vo vitrínach z ušľachtilých materiálov, čo vyplýva okrem iného aj z ich možného umiestnenia v interiéri - vo vestibuloch, hypermarketoch, na čerpacích staniciach. Tradičnými miestami sú pešie zóny a všetky miesta s vysokou frekvenciou chodcov, napr. autobusové zastávky. Nemôžeme zabudnúť na tzv. mobilnú reklamu, ktorá využíva prostriedky hromadnej dopravy v mestách. Za zmienku samozrejme stoja veľko-plošné obrazovky a iné špecifické médiá, ktoré sa však vzhľadom na svoju náročnosť vyskytujú len ojedinele a nie je možné z nich vytvoriť sieť s celoplošným pokrytím, čo značne redukuje ich reklamný účinok v komplexných kampaniach.
Špeciálny outdoor - zbytočný
prepych alebo výhodná investícia?
Samostatnú kapitolu tvorí tzv. špeciálny outdoor, ktorý sa zo štandardu vymyká hlavne svojou veľkosťou a z toho vyplývajúcou náročnosťou realizácie. Typickými reprezentantmi sú štítové steny a megaboardy.
ŠTÍTOVÉ STENY sú tradičným reklamným médiom známym z našich miest už zo začiatku 20. storočia. Technológia maľby časom čiastočne ustúpila tzv. „americkej retuši“ (airbrush), ale absolútnu dominanciu v súčasnosti získali steny s reklamným motívom vytlačeným na špeciálnej plachtovine upevnenej na kovovom ráme. Takýmto spôsobom je možné grafiku vyvesiť zo dňa na deň a je zaručená jej vernosť predlohe. Exteriérová trvanlivosť je až 3 roky, čo je dostačujúce pre všetky účely. Kvalitne zrealizovaná reklama na štítovej stene sa stáva dlhodobo dominantou vo svojom okolí a ponúka vynikajúcu vnímateľnosť (čo sa týka dĺžky vnímania aj vzdialenosti) pre motoristov i chodcov.
Hlavnou príčinou vniku MEGA-BOARDOV bola požiadavka trhu na dôstojné reklamné zariadenie pri cestách. Z hľadiska realizácie sa jedná o finančne i technologicky náročnú stavbu. Počínajúc zložitým legislatívnym procesom, cez konštrukčné riešenie, samotnú stavbu (zväčša bez inžinierskych sietí) až po aplikáciu grafiky. Pri krátkodobých kampaniach (do 6 mesiacov) sa spravidla používa „billboardový“ papier, pri dlhodobejšej aplikácii potlačená samolepiaca vinylová fólia.
Hlavnou slabinou megaboardov bola neexistencia siete pokrývajúcej celé územie Slovenska. Túto skutočnosť zmenila až sieť 70 megaboardov spoločnosti Šanca a.s. V blízkej budúcnosti bude tento počet rozšírený na 100.
Megaboardy boli v tomto roku po prvý krát u nás použité s úspechom aj v predvolebnej kampani.
Na prvý pohľad sa môže zdať, že takéto veľké reklamné plochy budú neúnosne drahé. Ako dokumentuje nasledujúca tabuľka opak je pravdou. Z toho vyplýva, že produkt megaboardom naj-bližší - bigboard - je v porovnaní plocha /cena výrazne drahší a štítové steny sú v tomto istom porovnaní vlastne najlacnejším médiom vonkajšej reklamy.
Ako ďalej?
Na základe medziročného nárastu tržieb outdoorových spoločností je zrejmé upevnenie postavenia vonkajšej reklamy medzi ostatnými médiami. Súvisí to hlavne s rozširovaním palety ponúkaných reklamných nosičov, vytvorením aj iných ako billboardových sietí, s čím prichádza nevyhnutne záujem zadávateľov reklamy.
Súčasným trendom je personifikácia každej reklamnej plochy kreatívnym riešením, ktoré ju odlíši od „susedov“, naplno využije ponúkaný potenciál. A na takéto riešenia sú médiá vonkajšej reklamy ako stvorené.
RICHARD KUBA
Reklamná agentúra Šanca