S našou reklamou vo svete sme na tom podobne ako s futbalom. Odhadujem, že nám patrí zhruba päťdesiata priečka pomyselného rebríčka krajín reklamného sveta. K absolútnej špičke v kreativite patria Brazílčania, lepší ako my sú napríklad Fíni i Česi. Nemcov s ich príležitosťami na veľkom trhu si trúfam umiestniť až za nás.
Na festivaloch reklamy v zahraničí sme už dosiahli niekoľko výrazných úspechov. Najviac na festivale Golden Drum v Portoroži (viď tabuľ-kový prehľad odborného branžového časopisu Stratégie). Svetový úspech - cena na svetovom festivale reklamy Cannes Lions, nám zatiaľ chýba.
Na čo sa vyhovárame
Za častú príčinu, prečo naša reklama nie je lepšia, označujeme našich klientov. Vyžadujú kreativitu, a potom ju nedokážu schváliť. Oni platia, oni majú posledné a rozhodujúce slovo. Chcú toho tak veľa povedať, že často nepovedia nič. Čistú reklamu s jednou zásadnou strategickou informáciou, ktorá môže vnímateľa zaujať, nám prepchajú ďalšími parciálnymi. V médiách mal na ľudí pôsobiť plnokrvník, oni z neho urobia uťahaného Peja. Na festivaloch v zahraničí vyhrávajú iba dostihové kone. Každý z nás má plné šuplíky geniálnych nápadov. Nedokážeme ich presadiť. Občas nás stisne pri srdiečku, keď zistíme, že náš nápad dostal v zahraničí aj niekto iný a do-siahol úspech na súťažiach reklamy. Nemáme dosť príležitostí. Dajte nám Coca Colu a peniaze - a pohneme zemeguľou.
Načo sa vyhovárame
Mnohé veci sa postupne darí meniť k lepšiemu. Tých úplne najlepších zatiaľ pozorujeme a učíme sa od nich. Prax ukazuje, že pre úspech bude vždy najdôležitejšie to, čo má byť na začiatku. Dobrý nápad. Ak ich budeme mať viac ako doteraz, budeme svetoví.
Odmena za úspech
Nebudem spomínať peniaze alebo dôležité body do hodnotenia reklamných agentúr. Navyše, každý úspech doma i v zahraničí posilní ego tvorcov i ego reklamnej agentúry. Sú však aj drobné odtiene úspechu, ktoré pohladia dušu. Napríklad, keď vidíte ako nejaký hráč na tenisovom turnaji v Prahe ukazuje v bulletine inzerát vašej agentúry inému hráčovi a ten povie: „Great!“ Keď vaša kolegyňa počuje maďarské účastníčky festivalu ako jedna druhej hovorí o vašom televíznom spote na kávu a skončí: „To musíš vidieť!“ Alebo keď uznávaný a úspešný reklamný tvorca Darek Zatorski zdvihne palec vaším smerom a povie: „Good job, guys!“
V tomto zmysle sa dostalo obrovskej odmeny reklamnej agentúre Leo Burnett Praha na tohtoročnom festivale Golden Drum v Portoroži. Za televíznu reklamu na polievku Vitana dostali hlavnú cenu v tejto kategórii. Pri záverečnom ceremonáli beží aj projekcia ocenených prác.
Reklama je o chlapíkovi, ktorý po úraze stratil pamäť. Vracia sa z nemocnice, nespoznáva suseda ani vlastné deti na fotografii. Manželka prevracia oči a pripravuje polievku Vitana. Pri stole po ochutnaní polievky si chlapík zrazu spomenie na minulosť. Známa chuť polievky mu vrátila pamäť. Pozrie sa na svoju ženu a povie: „Mama?!“
Jedna diváčka za mnou dostala po vzhliadnutí tejto televíznej reklamy totálny záchvat smiechu. Ten sa šíril ako príjemná epidémia. Najprv iba v blízkom okolí, postupne stále ďalej a ďalej. Mladá žena sa nemohla utíšiť a vo veľkej hale prepukla smiechová pandémia. V prvom rade sediaci prezident Slovinska pán Milan Kučan sa smial tiež. Ceremoniál musel byť na chvíľu prerušený. Väčšia odmena, ako takéto niečo, sa už vari ani nedá získať. Aj o tomto je úspech na festivale reklamy. Aj pre takéto niečo sa to oplatí skúšať.