Otec marketingu, autor marketingovej biblie, marketingový guru - Philip Kotler v októbri prednášal v Bratislave na seminári Iniciatívy marketingu v novej Ekonomike. Ako sa marketingový mág ocitol na Slovensku, a ako sa takáto akcia rodí až porodí sme sa rozprávali s riaditeľkou spoločnosti TOP Events, Lenkou Kmeťovou, ktorá Kotlera „dostala“ na Slovensko.
* Kotler na Slovensku. Vzhľadom na veľkosť Slovenska, ktoré je vo vyspelom zahraničí často ešte v niektorých kruhoch považované za rozvojovú krajinu, priam eventový husársky kúsok. Ako sa podaril?
Vedela som, že Kotler prednášal v Prahe, dokonca už tretí raz, a tak som si raz večer povedala, že sa ho pokúsim „priniesť na živo“ aj do Bratislavy. Inšpiráciou preto, aby sa vôbec uskutočnil prvý kontakt s Kotlerom bol môj narastajúci záujem o marketing a internet, zdroj neuveriteľných informácií a možností. Povedala som si, prečo by aj slovenskí top manažéri nemohli zažiť niečo výnimočné, keď sú ochotní cestovať do Prahy a vôbec do zahraničia. Pretože na Slovensku, bohužiaľ podobných top akcií nie je veľa. A našla som adresu na Philipa Kotlera na univerzitu, kde pôsobí. Skúsila som. Sformulovala som list, v ktorom pravdepodobne kľúčovým momentom bolo, že som v ňom využila jeho myšlienku – Myslieť mimo hraníc. Hneď ráno som si našla odpoveď, kde súhlasil s príchodom na Slovensko. Ako jeho odmenu – honorár si vyžiadal sklenenú plastiku od autorov – Lybenský, Brychtová. V tom momente som ani netušila, čo všetko sa skrýva za týmto dielom.
* Dala sa splniť táto jeho netypická požiadavka?
Kotler mi dal na výber konkrétne dve diela – Červená krížová hlava alebo Zelené oko pyramídy. Samozrejme som mu odpísala, že sa pokúsim dielo zohnať, pokiaľ to bude čo len trochu reálne. Oslovila som rôznych ľudí, snažila sa dostať ku kontaktu priamo na autorov, s ktorými som potom dojednala podmienky, objednala sochu a odpísala Kotlerovi, že všetko je zabezpečené.
* Prečo práve sklenené plastiky, a práve od českých autorov?
Ako fajnšmeker skleneného umenia, vie oceniť umeleckú hodnotu týchto diel. Sám, ako zberateľ poznal autorov, niektoré diela od nich mal už aj doma. V čase môjho oslovenia prebiehala ich veľká výstava v New Yorku a Kolter mal príležitosť uvedené diala vidieť na živo. Podobne, ako mnohých ďalších ho očarili a zatúžil práve po Červenej krížovej hlave. Keďže ide o originály, a nebol sám s podobným záujmom, snáď ako marketér cítil prepojenie českej kultúry so slovenskou a nenechal nič na náhodu. Dal mi ponuku – prednáška za Červenú krížovú hlavu.
* Koľko stojí Červená krížová hlava?
Etika mi nedovoľuje povedať presné číslo, ale cena sa pohybuje v desiatkach tisícoch dolárov, čo však pri organizovaní takej akcie, so svetovo uznávanou osobnosťou nie je nič výnimočné.
* Z čoho ste kryli náklady na dielo?
Vzhľadom na skutočnosť, že v dobe akvizície sme nemali dostatok zdrojov, existovali sme ako firma len 2 mesiace, kompletný honorár - dielo vykryli partneri seminára, a naozaj bez nich by sa seminár nemohol uskutočniť. Našou filozofiou je, že pri takýchto typoch podujatia oslovujeme partnerov, ktorí platia konkrétnej osobe – Philipovi Kotlerovi, a nie nám ako agentúre naše náklady. Réžia celej akcie a malý zisk pre nás bol z účastníckych poplatkov. Ani koruna od partnerov nešla na žiadny náš náklad spojený s touto akciou.
* Podmienky Philipa Kotlera, vzhľadom na honosnosť umeleckého diela neboli charitatív-nou záležitosťou. Pôsobenie vašej spoločnosti možno počítať na mesiace. Verili reklamní partneri, že sa príchod Philipa Kotlera na Slovensko skutočne zrealizuje?
Pri rokovaniach nie všetci boli presvedčení, že sa to naozaj podarí. Neverili tomu, že by niekto taký na Slovensko prišiel. V priamej komunikácií sa nám ich však podarilo presvedčiť. Myslím, že dnes sú spokojní, že uverili tomuto projektu. A ja som veľmi vďačná každému partnerovi, ktorý dôveroval malej a neznámej spoločnosti.
* Čo všetko sa skrýva za zorganizovaním takejto veľkej eventovej akcie?
Celá komunikácia, až po realizáciu seminára trvala rok a pol. Kotler bol od začiatku našej komunikácie absolútny profesionál. Vždy promptne odpovedal a tak sme bez problémov mohli cez elektronickú poštu doriešiť všetky detaily jeho pobytu. Podľa programu vycítil, že jeho príchodu bude venovaná zvýšená pozornosť a jeho osobe prikladaná pompa a veľká dôležitosť. Dospelo to až do štádia, že sa na Slovensko vyslovene tešil.
* Čím ste Philipa Kotlera, ktorý už v živote absolvoval nespočetne veľa podobných akcií ešte mohli presvedčiť o jej jedinečnosti?
Ku pre neho možno už „tradičným“ aktivitám na podobných podujatiach – akým je autogramiáda, honorovanie „doctor honoris causa“, sme ako jediný vo svete využili prezentáciu seminára, kde sme urobili web stránku len kvôli jeho návšteve. Stránka bude aj naďalej slúžiť na jeho propagáciu a zároveň ako marketingový portál. Boli sme prví komerční používatelia telefónu Nokie 7650, pomocou ktorého sme mapovali prenášaním fotografií na internet jeho príchod už z letiska vo Viedni. Pre ľudí, ktorí sa nemohli zúčastniť seminára sme zabezpečili priamo online prenos z tlačovej besedy a pod. Vo viacerých smeroch sme boli naozaj prví, čo veľmi ocenil a bol príjemne prekvapený aj pán profesor Kotler.
* Kto absolvoval Kotlerov celodenný seminár, následnú tlačovú konferenciu, autogramiádu a bohatý večerný spoločenský program bol užasnutý jeho vitalitou a šarmom. Akoby ani nemal 71 rokov?
Philip Kotler je absolútny profesionál, do poslednej minúty disciplinovaný, všade ide s plným nasadením. Bol veľmi spokojný s organizáciou podujatia (vyslúžili sme si od neho ocenenie „world class organization“) a aj s aktívnym a vzdelaným publikom. Od prijatia na letisku sme mu dávali pocítiť, že je pre Slovensko veľmi vzácny hosť. Aj preto bez problémov akceptoval bohatý program. Tiež na Slovensku strávil podstatne viacej času ako v Čechách. Chýbal nám však aspoň jeden večer, kedy sme mu ako znalcovi vína chceli predstaviť vynikajúce slovenské značky.
* Kotler si v „civile“ obyčajného turistu pozrel hrad a poprechádzal sa starým mestom. Čo ho zaujalo?
Zaujali ho bratislavské sošky – najmä Čumil, fotil sa pri nich, celkovo sa mu atmosféra v starom meste páčila. Keď sme prechádzali okolo Café Mayer prejavil spontánne záujem o štrúdľu, ktorú poznal z návštev vo Viedni. A tak sme ako bežní zákazníci trpezlivo odstáli rad o miesto na sedenie, Kolter si dal jablkovú štrúdľu a debatovali sme. Tiež slovne počas VIP večere ocenil Demänovku a chutili mu aj bryndzové halušky. Aktívne sa pri stretnutiach s reklamnými partnermi podujatia zaujímal o podnikanie a investovanie na Slovensku, a bol doslova „zhrozený“ s podmienkami bankových inštitúcii smerom k rozvoju biznisu. Počas neformálnej atmosféry nám sám navrhol, že nám pomôže s príchodom ďalších zaujímavých osobností na Slovensko.
* Koho môžeme teda očakávať na Slovensku?
V oblasti vlastných eventových akcií rokujeme s tretím najlepším spíkrom na svete Michaelom E. Porterom. Oslovili sme aj spíkersku šestku Jacka Walscha. Nie je pre nás problém zabezpečiť hocikoho, záleží to len na finančných zdrojoch.
* Aký je Philip Kotler?
Nemá maniere hviezdy, ale ako typický Američan má rád medializáciu. Obľubuje starožitnosti, najmä zo skla, a vlastne všetko kvalitné umenie a vie ho spontánne oceniť. Počas recepcie sme vystavovali diela mladých slovenských autorov a sklo Olivera Lešša ho tak zaujalo, že si ho hneď aj kúpil.
Autor: Barbora Žiačiková