Reklama na lieky na predpis podlieha špeciálnym predpisom a zákonom, takže priamo s inzerciou na lieky sa v tlači a elektronických médiach nestretnete, vynímajúc odbornú tlač. Nájdete však množstvo článkov o chorobách, symptómoch, spôsoboch liečby a informácie o poradenských telefónnych linkách a webových stránkach.
Jednou z pozitívnych skúsenosti v oblasti PR sú osvetové kampane, všeobecne prispievajúce ku kvalite života, uvedomenia si významu prevencie a zodpovednosti za vlastné zdravie. Z tých mimoriadne vydarených na Slovensku spomeniem kampaň o tom, že lieky nepatria do rúk deťom (Glaxo-Smith-Kline), alebo celoslovenské podujatie v devätnástich mestách na Slovensku Zdravé mestá (Pfizer). Takéto kampane a investície do nich zvládnu iba lídri na trhu, ale práve takýmto spôsobom potvrdzujú svoju líderskú pozíciu.
Informačné technológie
Žiadny iný biznis nie je taký agresívny, rýchly a prekvapujúci. Iba veľmi málo odvetví je takých komplikovaných, bohatých a špecializovaných, kde si budú onedlho konkurenciou všetci vzájomne. Mladí bohatí (marketingoví) géniovia, ktorí ho reprezentujú, bývajú v spoločenských rubrikách rovnako obľúbení ako hviezdy zábavného biznisu. Pozoruhodne sa však spoja, keď treba brániť záujmy odvetvia.
Cieľovou skupinou je úzka, ak dovolíte páni - niekedy trochu čudná skupina IT manažérov a potom majitelia a riaditelia, ktorí rozhodujú o investíciách do informačných technológií a telekomunikačných riešení. Ani jednu skupinu a už vôbec nie obidve naraz nepresvedčíte iba inzerátmi. Ocenia fakty, exaktnú argumentáciu, presvedčivé referencie o úspechoch a spojenie s prestížnymi udalosťami. Chcú vidieť čísla, ale chcú ich aj zažiť. HP ešte ako Compaq sa rozhodlo pre sponzoring F1 (je niečo fascinujúcejšie pre mužov, ktorí túžia po sile a rýchlosti?), SAP prezentuje svoje implementačné úspechy v továrni BMW, Damovo pripravilo pre svojich zákazníkov a priateľov stretnutie s Giancarlom Fisichellom a jazdu v simulátore F1. Systémoví integrátori často uvádzajú ako referencie spoločnosti a odvetvia, ktoré sú strategické, alebo naopak - ktoré poznáme z bežných spotrebiteľských skúseností. Datalock tak svojím softvérom zabezpečuje dodávky splátkového predaja Trianglu do troch dní od objednávky, Logica dodala spoločnosti EuroTel Bratislava riešenie pre vytváranie a tlač zákazníckych faktúr.
Samostatnou, takmer priekopníckou kapitolou v komunikácii je spoločnosť Microsoft. Má v čele charizmatickú osobnosť, spája sa v strategických alianciách s ďalšími poprednými menami. To, čo najviac oceňuje verejnosť, je fakt, ako citlivo prezentuje svoje investície do vzdelávania, pomoci krajinám tretieho sveta a spolupráce so školami. Rovnako tu platí, že veľkorysosť je povinnosťou lídra.
Alkohol, tabakový priemysel
Zákon o reklame je veľmi prísny, poslanci tiež, moderné je žiť striedmo a zdravo, Eurosport robí skvelú kampaň na tému Povedz NIE fajčeniu. Dokonca aj vlády v čase núdze a v súlade s európskou legislatívou zvyšujú dane na tabakové a liehové výrobky. Možnosti a cestičky, ako pozitívne hovoriť o alkohole a tabakových výrobkoch, sú stále užšie, a preto kreatívnejšie a rafinovanejšie. Nezabudnuteľné podujatia, pocit výnimočnosti, zážitky, osobnosti, športové a odevné kolekcie. Na každý zákaz reaguje komunikačný biznis novou formou. Zvláštny druh inšpirácie. Heineken je vo svete garantom projektu Cesta zodpovednej konzumácie, zameraného na posilnenie zdravia a bezpečnosti verejnosti. Kampane proti šoférovaniu pod vplyvom alkoholu.
Philip Morris aj u nás elegantne uviedol kampaň Možnosť voľby, ktorá je ústretová voči fajčiarom aj nefajčiarom. Mimochodom, ak by ste čítali román Johna Grishama Porota, spoznali by ste najkrajšiu a fascinujúcu prípadovú štúdiu v oblasti PR. Dokonca si myslím, že spolu s filmom Vrtieť psom (Wag the dog), by mali byť zaradené medzi povinný študijný materiál PR expertov.