Pred niekoľkými dňami som absolvoval stretnutie s významným klientom, ktorý plánoval aktivity v našom vydavateľstve pre budúci rok. Zhodnotili sme tento rok, spokojnosť bola na oboch stranách a reč sa preniesla na rok 2003. Otázka znela: Tento rok sme mali zľavu 10% pri inzercii vo vašom vydavateľstve. Akú zľavu nám ponúknete pre rok budúci?….
Zaiste je to jedna malá skúsenosť - podobných je viacero, ale pre slovenský reklamný trh je typická. Akú zľavu nám ponúknete pre budúci rok?
Ešte jeden postreh zo života, od nemenovaného známeho: zasadnutie predstavenstva väčšej spoločnosti. Reč je o rozpočte. Akcionári majú inú predstavu o hospodárskych výsledkoch, hľadajú sa rezervy. Kde môžeme ušetriť? Riešenie je rýchle: Znížme výdavky do reklamy. Potrebujeme toľko reklamy? Znížme výdavky do reklamy! Liek pre úspory, liek na dosiahnutie zisku, liek na zmenu DPH.
Aký je teda slovenský reklamný trh? O zľavách a znižovaní výdavkov? O globalizácii a presunoch marketingových oddelení do Čiech? O vytváraní ďalších medzičlánkoch medzi zadávateľmi reklamy a médiami? Alebo je o tvorbe, kreativite, stratégii, benefitoch. Zaiste, reklama je aj o peniazoch. Ale je len o peniazoch? Nie je niekde zakódovaná chyba aj priamo účastníkov tohto reklamného kolotoča, že sme si premenili reklamu na zľavy a ocenenia, a vytratila sa profesijná stavovská česť? Reklamná česť. Existuje vôbec niečo také, respektíve môže niečo také existovať? Je takáto česť meraná len výškou zľavy a želaniami klienta?
Na neformálnych stretnutiach, alebo pracovných stretnutiach s ľuďmi z reklamnej branže som týchto a podobných otázok počul veľa, nepočul som však odpovede.
Reklama, súčasť nášho bežného života, potrebuje reklamu. Potrebuje obhajovať svoje právo na zvyšovanie cien, na rast výdavkov do reklamy. Potrebuje kreativitu. Potrebuje nápady.
Reklamu na reklamu musí robiť ten, kto sa reklamou živí, kto ju vytvára a predáva.
Reklamu reklame chceme robiť aj my. Našu každoročnú prílohu o reklame sme obohatili o súťaž v kreativite medzi reklamnými agentúrami. Témou reklamy sú noviny - a porotou čitatelia. V priebehu mesiaca september a október sme oslovili všetky reklamné agentúry, ktoré sú členmi KRASu. Z pätnástich návštev ostalo desať prísľubov, a z nich ostali tri agentúry, ktoré pochopili, že reklama potrebuje reklamu. Tie prijali našu výzvu a poslali návrh do čitateľskej súťaže. Aj o tom je reklamný trh.
Po pätnástich návštevách je zrejmé, že reklamný trh je aj o termínoch. Nemáme čas, nestíhame, nemôžeme nič vymyslieť. Termíny tlačia, nepustia, uzávierka už bola včera. Času je tak strašne málo. To je tiež reklamný trh.
Skrátka slovenský reklamný trh na Slovensku je taký ako celé Slovensko. Plné prísľubov, očakávaní a sklamaní, skepsy a neprofesionality. Ale i ostrovčekov pozitívnej zmeny, medzi ktoré sa pokúšame zaradiť aj my vydávaním príloh o reklame.
Autor: STANISLAV ŽIAČIK