Aký si slovenský reklamný trh?

Pred niekoľkými dňami som absolvoval stretnutie s významným klientom, ktorý plánoval aktivity v našom vydavateľstve pre budúci rok. Zhodnotili sme tento rok, spokojnosť bola na oboch stranách a reč sa preniesla na rok 2003. Otázka znela: Tento rok sme ...

Pred niekoľkými dňami som absolvoval stretnutie s významným klientom, ktorý plánoval aktivity v našom vydavateľstve pre budúci rok. Zhodnotili sme tento rok, spokojnosť bola na oboch stranách a reč sa preniesla na rok 2003. Otázka znela: Tento rok sme mali zľavu 10% pri inzercii vo vašom vydavateľstve. Akú zľavu nám ponúknete pre rok budúci?….

Zaiste je to jedna malá skúsenosť - podobných je viacero, ale pre slovenský reklamný trh je typická. Akú zľavu nám ponúknete pre budúci rok?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ešte jeden postreh zo života, od nemenovaného známeho: zasadnutie predstavenstva väčšej spoločnosti. Reč je o rozpočte. Akcionári majú inú predstavu o hospodárskych výsledkoch, hľadajú sa rezervy. Kde môžeme ušetriť? Riešenie je rýchle: Znížme výdavky do reklamy. Potrebujeme toľko reklamy? Znížme výdavky do reklamy! Liek pre úspory, liek na dosiahnutie zisku, liek na zmenu DPH.

SkryťVypnúť reklamu

Aký je teda slovenský reklamný trh? O zľavách a znižovaní výdavkov? O globalizácii a presunoch marketingových oddelení do Čiech? O vytváraní ďalších medzičlánkoch medzi zadávateľmi reklamy a médiami? Alebo je o tvorbe, kreativite, stratégii, benefitoch. Zaiste, reklama je aj o peniazoch. Ale je len o peniazoch? Nie je niekde zakódovaná chyba aj priamo účastníkov tohto reklamného kolotoča, že sme si premenili reklamu na zľavy a ocenenia, a vytratila sa profesijná stavovská česť? Reklamná česť. Existuje vôbec niečo také, respektíve môže niečo také existovať? Je takáto česť meraná len výškou zľavy a želaniami klienta?

Na neformálnych stretnutiach, alebo pracovných stretnutiach s ľuďmi z reklamnej branže som týchto a podobných otázok počul veľa, nepočul som však odpovede.

SkryťVypnúť reklamu

Reklama, súčasť nášho bežného života, potrebuje reklamu. Potrebuje obhajovať svoje právo na zvyšovanie cien, na rast výdavkov do reklamy. Potrebuje kreativitu. Potrebuje nápady.

Reklamu na reklamu musí robiť ten, kto sa reklamou živí, kto ju vytvára a predáva.

Reklamu reklame chceme robiť aj my. Našu každoročnú prílohu o reklame sme obohatili o súťaž v kreativite medzi reklamnými agentúrami. Témou reklamy sú noviny - a porotou čitatelia. V priebehu mesiaca september a október sme oslovili všetky reklamné agentúry, ktoré sú členmi KRASu. Z pätnástich návštev ostalo desať prísľubov, a z nich ostali tri agentúry, ktoré pochopili, že reklama potrebuje reklamu. Tie prijali našu výzvu a poslali návrh do čitateľskej súťaže. Aj o tom je reklamný trh.

SkryťVypnúť reklamu

Po pätnástich návštevách je zrejmé, že reklamný trh je aj o termínoch. Nemáme čas, nestíhame, nemôžeme nič vymyslieť. Termíny tlačia, nepustia, uzávierka už bola včera. Času je tak strašne málo. To je tiež reklamný trh.

Skrátka slovenský reklamný trh na Slovensku je taký ako celé Slovensko. Plné prísľubov, očakávaní a sklamaní, skepsy a neprofesionality. Ale i ostrovčekov pozitívnej zmeny, medzi ktoré sa pokúšame zaradiť aj my vydávaním príloh o reklame.

Autor: STANISLAV ŽIAČIK

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 076
  2. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 986
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 155
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 023
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 3 930
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 478
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 069
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 547
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu