
Abdul Basít al-Mighrahí (48)
V čase atentátu bol šéfom operácií Líbyjských arabských aerolínií na letisku Luga na Malte. Údajne bol vysoko postaveným členom líbyjskej tajnej služby, čo poprel. Vraj v kufri prepašoval výbušninu v rádiu na let aerolínií Air Malta z Malty do Frankfurtu.

Al Amín Chalífa Fahíma (44)
Niekoľko mesiacov pred atentátom pôsobil ako manažér líbyjských aerolínií. Aj potom si však ponechal služobný preukaz a vďaka nemu sa mohol voľne pohybovať v priestoroch aerolínií. Súd odmietol podozrenie, že pracoval pre tajnú službu.
Proces storočia, ako sa zvyklo nazývať pojednávanie s podozrivými z jedného z najkrvavejších teroristických atentátov - explózie lietadla spoločnosti PanAm nad škótskym mestom Lockerbie - sa chýli ku koncu. Trojica škótskych sudcov oznámila, že dnes zverejní rozsudok nad dvoma Líbyjčanmi, ktorí sú obvinení, že sa ich pričinením dostala bomba na let číslo 103 spoločnosti Pan Am. Po jej výbuchu sa lietadlo 21. decembra 1988 zrútilo a o život prišlo 270 ľudí vrátane jedenástich na zemi. Rozsudok nad Abdulom Basítom al-Mighrahím a Al-Amínom Chalífom Fahímom môže znieť vinní z masovej vraždy 270 ľudí alebo nevinní, alebo ich vina nebude dokázaná. Stoja pred nimi dve možnosti - doživotie vo väznici v Glasgowe alebo sloboda.
Takmer desaťročie trvala politická fáza prípadu, ktorá dlho určovala vzťah medzinárodného spoločenstva k Líbyi odmietajúcej vydať podozrivých. Teraz sa končí aj fáza justičná. Sudcovia, traja lordi - Sutherland, Coulsfield a Maclean - oznámia verdikt po 84 dňoch vypočúvania svedkov na bývalej americkej leteckej základni Zeist neďaleko holandského Utrechtu, ktorá bola vyhlásená za škótske územie počas procesu. Z 235 svedkov predvolala obhajoba troch.
Chýba usvedčujúci dôkaz
Traja lordi nemajú ľahkú úlohu: proces viac ako desaťročie mobilizoval nielen rodiny obetí, expertov na protiteroristický boj a vlády v Británii a USA, ale aj ďalšie štáty a OSN. Podľa škótskej justície musí byť v prípade vraždy akákoľvek pochybnosť vylúčená a to sa žalobcom nepodarilo. Tím škótskych žalobcov nemohol predložiť ani výpoveď očitého svedka a priznal, že presne nevie, akou cestou sa výbušnina do lietadla dostala.

Žaloba stiahla tri menšie obvinenia a sústredila sa len na najzávažnejšie a najťažšie dokázateľné - vraždu. Tvrdila, že sa nedá, ale ani nie je potrebné dokazovať vinu s matematickou presnosťou - že mozaika obrovského množstva nepriamych dôkazov dáva jasný obraz. Medzi najdôležitejšie dôkazy patril fragment švajčiarskeho časovacieho zariadenia a poznámka „vziať nejaké štítky od Air Malta“ v zápisníku jedného z podozrivých.
Obhajoba uzavrela svoju záverečnú reč slovami, že sú to len „dohady založené na dohadoch (päťkrát za sebou), ktoré viedli len k dohadom“.
Palestínska stopa a Stasi
Obhajoba sa snažila podozrenie viesť po palestínskej stope, ktorá sa vynorila už vo fáze vyšetrovania, no neskôr bola zavrhnutá. Dôkazy sa javili presvedčivejšie v prípade líbyjskej tajnej služby. Tvrdila, že bombu mohli vo Frankfurte umiestniť na lietadlo smerujúce do New Yorku príslušníci dvoch skupín - Ľudového frontu za oslobodenie Palestíny a Palestínskeho ľudového bojového frontu v spolupráci s východonemeckou tajnou službou Stasi. Vynesením verdiktu sa prípad Lockerbie nekončí, len sa opäť presunie do politickej roviny. Rozsudok netrpezlivo čaká Líbya - v nádeji na definitívne odvolanie ekonomických sankcií - a aj americkí ropní investori. Pripravuje sa naň aj tím poradcov prezidenta G. Busha, ktorý bude musieť na jeho základe zadefinovať vzťah americkej politiky ku Kaddáfího režimu.
(kl, reuters)