
FOTO – REUTERS
Svoje rozhodnutie neskôr pre Toronto Sun poopravila: „Bola som naštvaná. Určite nekončím, ale potrebovala som sa znovu nadýchnuť, aby som mohla písať ďalej.“
Joni Mitchell dnes nepotrebuje dokazovať svoju nezávislosť. Svoj prvý album vydala pred tridsiatimi piatimi rokmi a od tých čias si od šoubiznisu udržiava odstup, ktorý jej pomáha neustále hájiť svoju hudbu na križovatke džezu, folku a rocku. K jej najslávnejším pesničkám patria Both Sides Now, Woodstock alebo Big Yellow Taxi.
Predžezovaná
Hudobník a priateľ David Crosby o nej kedysi povedal, že je „papuľnatá ako Musollini“ a vyzerá to, že zo svojich názorov neustupuje: „Dnešný hudobný šoubiznis je žumpa,“ povedala v novembrovom čísle magazínu The Rolling Stone. „Dylan v sukni,“ volali ju médiá koncom šesťdesiatych a začiatkom sedemdesiatych rokov. Neskôr sa z folkrockového vplyvu vymanila a v jej hudbe sa začali objavovať prvky iných hudobných štýlov. Jej ortodoxní folkoví poslucháči sú dodnes presvedčení, že je „predžezovaná“.
Tvrdohlavosťou pripomína slovenský tandem Ursiny/Štrpka, ktorých hudba nepodliehala módnym trendom a zákonite zostávala v úzadí a pre imitátorov neuchopiteľná.
Nový album Joni Mitchellovej Travelogue je prehliadkou jej najväčších hitov, prearanžovaných pre sedemdesiatčlenný Londýnsky symfonický orchester a zbor. Počujeme na nej najznámejších džezmenov ako Herbie Hancock, Billy Preston a Wayne Shorter. Album sa obzerá dozadu, ale zároveň by mohol rozšíriť jej budúce tvorivé možnosti. Vydala ho na nezávislej značke Nonesuch, pretože ako povedala: „Nechce kŕmiť peňaženky hudobných bossov.“
Nové Mitchellky
Jej albumy, rešpektované kritikmi a hudobnými fanatikmi, neboli kasové trháky. David Geffen, jeden zo šéfov amerického hudobného priemyslu, jej dodnes odmieta platiť tantiémy za album, ktorý nahrala pre jeho firmu. Je zaujímavé, že firmy napriek tomu stále hľadajú „nové Mitchellky“, a tie zarábajú viac než ich vzory. „Každá, čo prišla po mne, zarobila viac – Carly Simon alebo Carole King. V tomto smere sa podobám džezovej speváčke Billie Holidayovej – aj tú v predajnosti predbehla Doris Day,“ povedala magazínu The Rolling Stone.
Hovorí sa o nej, že je nespravodlivo prehliadaná, ale to je údel viacerých umelcov, ktorí odmietajú kompromisy. „A prečo sa nepokúsite robiť hudbu, ktorá by sa predávala?“ spýtal sa redaktor magazínu W. „Čo mám robiť? Ukazovať kozy? Dať si urobiť frizúru a najať choreografa? Toto nie je môj svet!“ rozčuľuje sa.
K tomu, že ich ovplyvnila, sa priznávajú David Bowie, Prince, ale aj Madonna, ktorú Joni Mitchell neznáša: „Je vyrobená. Má veľa peňazí, pozná ju celý svet aj vďaka tomu, že si najala tých správnych ľudí.“ Kto chváli Joni Mitchellovú, musí sa pripraviť na to, že ona nebude chváliť jeho, naopak. Mohla sa o tom presvedčiť aj speváčka Alanis Morissette, ktorú vraj na jednom večierku svojou kritikou dohnala k slzám.
PETER BÁLIK