Rakúsko patrí medzi najvýznamnejších obchodných partnerov Slovenska. A nielen to. Mnohí Slováci pre-kračujú hranice za poznaním, vzdelaním, ale i zábavou. Podpora a intenzifikácia vzájomných obchodných a hospodárskych vzťahov podnikateľov Slovenska a Rakúskej republiky je poslaním Slovensko-rakúskej obchodnej komory. Členom jej predstavenstva je Dr. Christian Suppanz, ktorého sme požiadali o rozhovor.
* Čím môže byť Slovensko atraktívne pre rakúskych podnikateľov?
Aj napriek útlmu vzájomných vzťahov, ktoré trvalo do roku 1989, historická spätosť a geografická blízkosť predsa len zostala. Vieme tu nájsť kvalifikované pracovné sily a relatívne stabilné podnikateľské prostredie. Rovnakou motiváciou bolo „usadenie“ sa na trhoch v strednej a východnej Európy.
* Aké sú ciele združenia v súvislosti s rozvojom bilaterálnych vzťahov?
Naše ciele sú definované v stanovách. Usilujeme sa predovšetkým udržiavať dobré vzájomné kontakty a ekonomické vzťahy. K našim najdôležitejším cieľom v tomto roku, ktoré možno zhrnúť pod vstup Slovenska do Európskej únie je vypracovať konštruktívne riešenia všetkých problémov, ktoré vplývajú tak na hospodárske ako i obchodné vzťahy podnikov v oboch krajinách a tieto prezentovať oficiálnym miestam oboch krajín.
* Ste predstaviteľom jednej z najvýznamnejších rakúskych firiem na Slovensku. Ako sa začala písať história banky na našom trhu?
História a pôsobenie HVB Bank Slovakia, a.s. na slovenskom trhu je obrazom jeho vývoja v strednej Európe. Korene pôsobenia na Slovensku siahajú do roku 1990, kedy rakúska banka Creditanstalt otvorila v Bratislave pobočku pražskej reprezentácie. V roku 1994 získala bankovú licenciu na Slovensku dcérska spoločnosť ďalšej rakúskej banky Bank Austria a v roku 1996 vstúpila na Slovensko nemecká Hypo-Bank.
Všetky tri banky v prvom rade sledovali expanziu svojich domácich zákazníkov do transformujúcich sa krajín strednej a východnej Európy. V porovnaní s lokálnymi bankami prinášali významné skúsenosti a know-how, napríklad v oblasti risk manažmentu či štruktúrovaného financovania. Vďaka medzinárodným kontaktom ponúkali tiež rozsiahle možnosti medzinárodného platobného styku a prístup na svetové finančné trhy.
* Ako ste reagovali na zmeny na slovenskom bankovom trhu?
V predchádzajúcej dekáde bolo našim hlavným cieľom, respektíve „predchodcovských“ bánk, poskytovanie služieb pre podnikových klientov najmä z radov zahraničných investorov na Slovensku.
V súčasnosti je veľká väčšina slovenských bánk v rukách zahraničných investorov a preto sme sa rozhodli posilniť svoje postavenie najmä v segmente súkromných klientov. Základnými piliermi expanzie je posilnenie distribúcie a inovácia produktového portfólia.
Posilnenie distribúcie sa opiera o viaceré distribučné kanály. Jednak je to pobočková sieť, ďalej alternatívne distribučné kanály, ako sú internetové bankovníctvo a napokon oslovovanie potenciálnych klientov pros-tredníctvom kooperačných partnerov. V čase fúzie pred vyše rokom sme mali 10 pobočiek, v súčasnosti je to 16 pobočiek vrátane tento týždeň otvorenej filiálky vo Zvolene. Plán banky ráta do konca budúceho roku s rozšírením siete na celkovo 25 obchodných miest. Ďalším pripravovaným krokom je zavedenie priameho predaja prostredníctvom mobilných bankových konzultantov.
* Aké sú ďalšie možnosti expanzie?
Medzi ďalšie možnosti expanzie patrí posilnenie služieb privátneho bankovníctva a správy aktív. Táto oblasť je dosiaľ na Slovensku slabo rozvinutá, hoci už existujú pionieri a pomerne široká ponuka podielových fondov. Plánom banky je ešte rozšíriť ponuku zo súčasných 11 fondov a priniesť aj produkty z portfólia spoločnosti Activest, ktorá je jedným z popredných správcov v Európe. Významnú príležitosť by tiež mala priniesť očakávaná dôchodková reforma.
(pr)