BRATISLAVA – Slovenské železnice dvíhajú ceny za cestovné, plánujú rušiť niektoré regionálne trate. Zároveň však stavajú administratívnu budovu a byty za pol miliardy.
Hovorca železničnej spoločnosti Miloš Čikovský hovorí, že rozdelením Železníc Slovenskej republiky na dve firmy – Železnice a Železničnú spoločnosť, ostala budova generálneho riaditeľstva v Bratislave len pre prvú z nich.
Železničná spoločnosť je v budove len v prenájme. Okrem toho má niekoľko organizačných jednotiek roztrúsených v rôznych častiach mesta. Postavením novej administratívnej budovy sa podľa Čikovského vyrieši tento problém a celé ústredie bude mať jedno vlastné sídlo.
Generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Andrej Egyed, ktorý bol za minulej vlády nominantom SDĽ, už pravdepodobne v novej budove sedieť nebude. Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič povedal, že pripravuje výberové konanie na nového šéfa spoločnosti.
Vláda nedávno odsúhlasila zvýšenie cestovného na železnici o pätnásť percent a zrušenie niektorých zliav. Dnes cestujúci platia v osobných vlakoch zhruba korunu za kilometer. Cesta z Malaciek do Bratislavy stojí 38 korún, po zdražení bude stáť zhruba 44 korún. Zvýšenie by malo zmierniť veľké straty, ktoré železnice vyrábajú v osobnej doprave z tzv. výkonov vo verejnom záujme, alebo aspoň vynahradiť zvýšené náklady za drahšiu energiu.
V Česku dráhy cestovné znižujú. „My už máme zdražovanie za sebou. Teraz upravujeme ceny podľa záujmu, alebo nezáujmu cestujúcich. Zaznamenali sme odlev cestujúcich, takže znižujeme,“ hovorí Pavel Tesař z tlačového oddelenia Českých dráh. Obyčajné cestovné je však o dosť drahšie ako u nás. Za štyridsaťkilometrovú cestu zaplatí cestujúci 52 českých korún.
„Obyčajné cestovné nepôjde dole, ale budeme zlepšovať tzv. zákaznícke cestovné. Zákazníci si môžu kúpiť Kartu Z, ktorá stojí dvesto korún a platí dvanásť mesiacov. Keď má zákazník kartu, jazdí na akýchkoľvek vlakoch celý rok o štyridsať percent lacnejšie,“ povedal Tesař.
České dráhy pripravili aj množstvo ďalších ponúk – výrazne lacnejšie spiatočné lístky, preradenie niektorých IC vlakov do kategórie Expres, čím odpadne platenie štyridsaťkorunového príplatku, kilometrické banky (kredity) a podobne.
RICHARD FILIPKO