Správne vedená moderácia je lokomotívou pracovného tímu

S trendom medzidisciplinárnej tímovej práce a nasadzovania autonómnych tímov v organizáciách sa mení klasická rola manažéra, ktorý sa stáva vedúcim tímu, koučom a podporovateľom tímového ducha

“Keď chceš viesť ľudí, musíš za nimi ísť”
LAO-C´

. Zodpovedajúci štýl vedenia účinne podporuje metóda moderácie.

Moderácia – efektívna metóda spolupráce v tímoch
Úlohou vedúceho tímu je vytvoriť takú atmosféru, aby znalosti, schopnosti a zručnosti všetkých boli plne, efektívne a cielene využité v prospech firmy. Toto nasadenie ľudí má byť pri tom dobrovoľné, angažované a má ponúkať pocit sebarealizácie a uspokojenia. Možných prístupov je niekoľko. Jedným z nich je metóda moderácie. Táto metóda patrí už od začiatku sedemdesiatych rokov k najefektívnejším metódam interaktívnej spolupráce v tímoch. Ústrednou myšlienkou metódy je využitie a rozšírenie spoločného vedenia, orientovaného na spoločne stanovený cieľ. Moderácia podporuje aktívnym utváraním procesu komunikácie vlastnú zodpovednosť, otvorenosť a aktívnu spoluprácu všetkých členov skupiny. Moderátor je pritom motorom, ktorý skupinový proces podnecuje a vedie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Moderovať skupinu znamená:
- viesť ju
- podnecovať a podporovať členov skupiny
- dodávať odvahu vyjadrovať nekonvenčné myšlienky a názory
- viac sa pýtať ako hovoriť
- viac počúvať ako hovoriť

Práca zbavená hierarchií
Moderácia predpokladá určitý spôsob komunikácie a zaobchádzania so skupinou. Moderátor nevystupuje ako niekto, kto pozná všetko lepšie, kto pozná odpovede na všetky otázky a má vždy pohotovo pripravené riešenia. Ale je tým, kto sprevádza svoj tím procesom riešenia problému - nie je teda jeho samostatným riešiteľom. Jeho úlohou je pomocou strategických otázok podporovať interaktívny proces riešenia problému v tíme.
Moderátor so svojou skupinou vypracováva pravidlá hry. Riadia sa pritom centrálnou otázkou: “Ako spoločne čo najrýchlejšie dospejeme k použiteľným výsledkom?” Cieľom každého moderátora je priviesť tím k takej zrelosti, aby jeho osobná prítomnosť bola bezpredmetná. Rozhodujúcim aspektom pri moderácii ako forme vedenia, je práca zbavená hierarchií. Každý člen tímu sa podieľa na jeho vedení a môže prispieť svojimi skúsenosťami pri riešení jednotlivých pracovných úloh.
Moderovaný tím väčšinou neočakáva od moderátora riešenia týkajúce sa obsahu, ale metodicky fundované riadenie procesov.

SkryťVypnúť reklamu

Súdržnosť: všetci sa podieľajú na hľadaní riešení
Úspešná moderácia má schopnosť plniť dve dôležité funkcie. Za prvé má pôsobiť ako lokomotíva – to znamená, že by mala iniciovať aktivity všetkých členov skupiny a koordinovať ich smerom k cieľu, ktorý je pre všetkých akceptovateľný. Za druhé má podporovať a pomôcť vytvárať
v pracovnom tíme súdržnosť, aby sa jeho členovia dokázali jeden na druhého spoľahnúť a vzájomne podporovať pri sledovaní spoločných cieľov.
V čom je prínos moderácie ako formy komunikácie?
Pracovníci si rozširujú a upevňujú sebavedomie, stávajú sa jednoznačnejšími a vytrvalejšími v názoroch, narastá v nich pocit zodpovednosti voči ostatným, vzhľadom na možnosť priamo ovplyvňovať pracovné prostredie. Preto sú samozrejme viac motivovaní.
Všetci sa rovnakou mierou podieľajú na hľadaní riešení a tým sa aj zväčšuje pravdepodobnosť, že tieto riešenia nájdu. Pocit spolupatričnosti v skupine podporuje kreatívnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Moderácia sa dobre uplatní na mnohých úrovniach práce
Pracovníci sa vo väčšej miere identifikujú s organizáciou a so svojou rolou v nej. Majú vyššie nároky na chod organizácie – želajú si napríklad mať možnosť podieľať sa na dôležitých rozhodnutiach.
Metóda moderácie zefektívňuje nielen riešenie projektových, rozvojových a organizačných úloh v tímoch, ale dobre sa uplatní i pri poradách, workshopoch a konferenciách, vo vzdelávaní a tréningoch dospelých, v poradenstve, ako aj pri práci so zákazníkom.

Autor: PhDr. IVETA ČERNÁKOVÁ, konzultantka WBB/PDI Slovensko

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 769
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 609
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 738
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 637
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 611
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 341
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 133
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 254
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu