“Keď chceš viesť ľudí, musíš za nimi ísť”
LAO-C´
. Zodpovedajúci štýl vedenia účinne podporuje metóda moderácie.
Moderácia – efektívna metóda spolupráce v tímoch
Úlohou vedúceho tímu je vytvoriť takú atmosféru, aby znalosti, schopnosti a zručnosti všetkých boli plne, efektívne a cielene využité v prospech firmy. Toto nasadenie ľudí má byť pri tom dobrovoľné, angažované a má ponúkať pocit sebarealizácie a uspokojenia. Možných prístupov je niekoľko. Jedným z nich je metóda moderácie. Táto metóda patrí už od začiatku sedemdesiatych rokov k najefektívnejším metódam interaktívnej spolupráce v tímoch. Ústrednou myšlienkou metódy je využitie a rozšírenie spoločného vedenia, orientovaného na spoločne stanovený cieľ. Moderácia podporuje aktívnym utváraním procesu komunikácie vlastnú zodpovednosť, otvorenosť a aktívnu spoluprácu všetkých členov skupiny. Moderátor je pritom motorom, ktorý skupinový proces podnecuje a vedie.
Moderovať skupinu znamená:
- viesť ju
- podnecovať a podporovať členov skupiny
- dodávať odvahu vyjadrovať nekonvenčné myšlienky a názory
- viac sa pýtať ako hovoriť
- viac počúvať ako hovoriť
Práca zbavená hierarchií
Moderácia predpokladá určitý spôsob komunikácie a zaobchádzania so skupinou. Moderátor nevystupuje ako niekto, kto pozná všetko lepšie, kto pozná odpovede na všetky otázky a má vždy pohotovo pripravené riešenia. Ale je tým, kto sprevádza svoj tím procesom riešenia problému - nie je teda jeho samostatným riešiteľom. Jeho úlohou je pomocou strategických otázok podporovať interaktívny proces riešenia problému v tíme.
Moderátor so svojou skupinou vypracováva pravidlá hry. Riadia sa pritom centrálnou otázkou: “Ako spoločne čo najrýchlejšie dospejeme k použiteľným výsledkom?” Cieľom každého moderátora je priviesť tím k takej zrelosti, aby jeho osobná prítomnosť bola bezpredmetná. Rozhodujúcim aspektom pri moderácii ako forme vedenia, je práca zbavená hierarchií. Každý člen tímu sa podieľa na jeho vedení a môže prispieť svojimi skúsenosťami pri riešení jednotlivých pracovných úloh.
Moderovaný tím väčšinou neočakáva od moderátora riešenia týkajúce sa obsahu, ale metodicky fundované riadenie procesov.
Súdržnosť: všetci sa podieľajú na hľadaní riešení
Úspešná moderácia má schopnosť plniť dve dôležité funkcie. Za prvé má pôsobiť ako lokomotíva – to znamená, že by mala iniciovať aktivity všetkých členov skupiny a koordinovať ich smerom k cieľu, ktorý je pre všetkých akceptovateľný. Za druhé má podporovať a pomôcť vytvárať
v pracovnom tíme súdržnosť, aby sa jeho členovia dokázali jeden na druhého spoľahnúť a vzájomne podporovať pri sledovaní spoločných cieľov.
V čom je prínos moderácie ako formy komunikácie?
Pracovníci si rozširujú a upevňujú sebavedomie, stávajú sa jednoznačnejšími a vytrvalejšími v názoroch, narastá v nich pocit zodpovednosti voči ostatným, vzhľadom na možnosť priamo ovplyvňovať pracovné prostredie. Preto sú samozrejme viac motivovaní.
Všetci sa rovnakou mierou podieľajú na hľadaní riešení a tým sa aj zväčšuje pravdepodobnosť, že tieto riešenia nájdu. Pocit spolupatričnosti v skupine podporuje kreatívnosť.
Moderácia sa dobre uplatní na mnohých úrovniach práce
Pracovníci sa vo väčšej miere identifikujú s organizáciou a so svojou rolou v nej. Majú vyššie nároky na chod organizácie – želajú si napríklad mať možnosť podieľať sa na dôležitých rozhodnutiach.
Metóda moderácie zefektívňuje nielen riešenie projektových, rozvojových a organizačných úloh v tímoch, ale dobre sa uplatní i pri poradách, workshopoch a konferenciách, vo vzdelávaní a tréningoch dospelých, v poradenstve, ako aj pri práci so zákazníkom.
Autor: PhDr. IVETA ČERNÁKOVÁ, konzultantka WBB/PDI Slovensko