História vrtuľníka sa začala lietajúcim bicyklom

Túžba človeka po lietaní sa naplnila zostrojením prvého použiteľného lietadla začiatkom minulého storočia. Ľudia sa však neuspokojili a chceli zostrojiť lietadlo, ktoré by mohlo štartovať aj pristávať kolmo na zem. Pomenovali ho helikoptéra ...


FOTO – ARCHÍV


Túžba človeka po lietaní sa naplnila zostrojením prvého použiteľného lietadla začiatkom minulého storočia. Ľudia sa však neuspokojili a chceli zostrojiť lietadlo, ktoré by mohlo štartovať aj pristávať kolmo na zem. Pomenovali ho helikoptéra - vrtuľník. Trvalo ešte takmer 40 rokov, kým bol postavený prvý prakticky použiteľný vrtuľník, ale prvý úspešný krok ktomu spravil francúzsky obchodník s bicyklami Paul Cornu už 13. novembra 1907 - pred 95 rokmi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď sa v roku 1903 bratom Wrightovcom z USA podarilo ako prvým na svete zdvihnúť do vzduchu prístroj ťažší ako vzduch, zachvátilo svet letecké nadšenie. Európa si uvedomila náskok Ameriky a chcela ho dohnať.

SkryťVypnúť reklamu

Pokúsil sa o to aj bohatý Francúz írskeho pôvodu Earnest Archdeacon. Bol leteckým nadšencom a chcel, aby sa Francúzsko stalo svetovou leteckou veľmocou. Archdeacon spolu s ďalším úspešným podnikateľom Henrym Deutschom vypísal na tie časy astronomickú odmenu 50-tisíc frankov. Určená bola pre toho, kto ako prvý prekoná súvislým letom na lietadle vzdialenosť väčšiu ako jeden kilometer.

V roku 1905 došla z Ameriky šokujúca správa, že sa bratom Wrightovcom podarilo preletieť ohromujúcu vzdialenosť 39 kilometrov. Víťaz súťaže sa zdal jasný, ale Archdeacon odmietol správe uveriť a adresoval Wrightovcom otvorený list. Oznámil im v ňom vypísanie odmeny a vyzval ich, „aby si spravili krátky výlet do Francúzska a vyzdvihli si túto malú cenu“. Bratia však dali prednosť predaju svojich lietadiel v Amerike a ochrane svojho patentu. Na výzvu nikdy nereagovali. Otvoril sa tak priestor pre zatiaľ menej úspešných konštruktérov z Európy.

SkryťVypnúť reklamu

Do stavby rôznych lietajúcich strojov sa pustilo množstvo nadšencov. Často bol ich jediným predpokladom dostatok odvahy. Jedným z nich bol Paul Cornu, francúzsky mechanik, ktorý vlastnil dielňu na výrobu bicyklov v Lisieux, meste na severozápade Francúzska. Osvojil si myšlienku, s ktorou prišiel pred viac ako 500 rokmi geniálny Leonardo da Vinci. Ten vo svojich náčrtoch nakreslil lietajúci stroj, ktorý mal štartovať a pristávať kolmo na zem.

Cornu patril medzi tých, ktorí mali odvahu a nápad, ale chýbali im peniaze. Rok po Wrightovcoch úspešne vyskúšal 14-kilogramový model vrtuľníka. Cítil, že má šancu vypísanú odmenu získať. Stavbu skutočného vrtuľníka musel financovať s pomocou 125 priateľov. Každý mu poskytol 100 frankov, čo bolo v tých časoch veľa peňazí.

SkryťVypnúť reklamu

V auguste 1907 bola stavba ukončená. Pred zvedavcami stál stroj, ktorý dokazoval, že ho postavil človek, ktorý sa živil výrobou a predajom bicyklov. Vrtuľník stál na štyroch kolesách z bicykla. Poháňali ho dva rotory. Ich listy pripomínali skôr krídla hmyzu a usadené boli na niečom, čo tiež pripomínalo veľké koleso bicykla. Zvyšok stroja bol kombináciou oceľových rúrok a drôtených výpletov, ktoré mu mali dať dostatočnú pevnosť. Stroj poháňal motor s poetickým názvom Antoinette.

Cornu sa spočiatku neodvážil riadiť svoj výtvor. Na sedačke pilota ho pri prvých pokusoch zastúpilo takmer 60-kilogramové vrece piesku. Deň, v ktorý sa Francúz zapísal do histórie, prišiel 13. novembra 1907. Vtedy sa vrtuľníku podarilo vzniesť do výšky 30 centimetrov a vydržal tam asi 20 sekúnd. O niekoľko dní „lietajúci bicykel“ - tak ho opísala vtedajšia tlač - údajne absolvoval niekoľkominútový let v malej výške. „Lietadlo sa odlepilo od zeme všetkými štyrmi kolesami,“ opísal let Cornu. Toto jeho tvrdenie však nebolo fotograficky dokázané.

SkryťVypnúť reklamu

Ranou pre Cornuove ambície bola správa z januára nasledujúceho roku. Odmenu 50-tisíc frankov vyhral iný Francúz - legendárny Henry Farman. Ten zostrojil lietadlo s pevným krídlom a preletel s ním určenú vzdialenosť. Cornu potom svoje pokusy ukončil. Trvalo ešte takmer 40 rokov, kým sa stal vrtuľník prakticky využiteľným, ale o tom, že Cornu zostrojil prvý vrtuľník, dnes pochybuje málokto.

Od tých čias sa vrtuľníky uplatnili v doprave, záchranných systémoch či na stavbách. Ako po väčšine vynálezov, aj po tomto s radosťou siahli vojaci. Málo ľudí vie, že vrtuľníky začali aj spojenecké nálety na Irak vo vojne v Perzskom zálive. Niekoľko amerických bojových vrtuľníkov Apache zničilo predsunuté rádiolokátory irackej obrany a tým ju oslepilo. Cesta bola otvorená. Či si však Cornu predstavoval takéto využitie svojho vynálezu, je otázne.

SkryťVypnúť reklamu

Zajtra - Astrid Lindgrenová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 817
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 306
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 896
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 795
  5. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 3 412
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 331
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 205
  8. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 1 939
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu