nymi obrazovkami lepšie počínal kancelár Gerhard Schröder - a vyhral voľby.
Analýzy vplyvu televíznych diskusií na voličov hovoria jasne: 17 percent Rakúšanov sa v posledných voľbách v roku 1999 rozhodlo podľa nich. „Tlak na politikov, aby sa zúčastňovali na televíznych konfrontáciách šialene stúpol - hlavne pokiaľ ide o vyzývateľov na funkciu kancelára,“ povedal pre denník Der Standard sociológ Peter Ulram.
V prípade tohtoročných volieb majú televízne debaty dvojnásobnú cenu - volebná kampaň pred predčasnými voľbami je kratšia, preto musí byť intenzívnejšia. Volební lídri musia bojovať o každý hlas, hlavne o nerozhodnutých - tých je tretina. A práve na nich majú duely najväčší vplyv.
Televízne súboje sú u divákov obľúbené od roku 1994. Tento rok ich sledovanosť bola vysoká - takmer milión divákov. Najatraktívnejší duel ich čaká zajtra - proti sebe sa postavia kandidáti na spolkového kancelára - Wolfgang Schüssel a Alfred Gusenbauer. ORF očakáva, že sledovanosť prekročí rekordnú miliónovú hranicu. Presunula preto vysielací čas tak, aby nekolidoval s futbalovým zápasom FC Porto - Austria Viedeň.
Prieskumy ukazujú, že najviac politici u divákov stratia, keď používajú všeobecné frázy a sú arogantní voči súperovi. Naopak bodujú, ak sa im v debate podarí presadiť vlastné témy.
Tipy na víťaza „duelu kancelárov“ sú vyrovnané. Podľa Ulrama bol zatiaľ Schüssel úspešnejší proti šéfovi Zelených Alexandrovi Van der Belenovi i proti predsedovi slobodných Herbertovi Hauptovi. V oboch prípadoch sa súčasnému kancelárovi podarilo udávať tempo debaty a presadiť vlastné témy. Gusenbauer zase podľa sociologičky Immy Palmeovej úspešne skorigoval svoj imidž arogantného politika.
MIRIAM ZSILLEOVÁ