STANISLAV ŠALING, predseda občianskeho združenia Proeurópa, pôsobil počas posledných prezidentských volieb v Spojených štátoch vo volebnom štábe demokrata Ala Gora a bol na stáži vo www.politicsonline.com. Táto stránka sa zaoberá konkrétnou realizáciou politiky pomocou nových informačných technológií.
Ako využívajú slovenskí politici možnosti internetu?
„Zatiaľ dosť slabo. Vyplýva to aj z toho, ako sa využíva internet na Slovensku. Predpokladá sa, že v roku 2005 bude polovica populácie pripojená na sieť, a myslím, že sa to bude zlepšovať aj u nás. Niektoré politické strany už majú celkom dobré webstránky. Ale ich služby sú ďaleko za tým, čo môže internet poskytnúť.“
V čom zaostávame v porovnaní so svetom?
„Komunikácia medzi politikmi a voličmi môže prebiehať priamo na internete a to sa u nás vôbec nedeje. Strany síce robia online diskusie, ale nie je to tak, že volič napíše politikovi e-mail a politik mu odpovie.“
To nerobí na Slovensku vôbec nikto?
„Robia to len minimálne. Napríklad predseda vlády má e-mailovú stránku a na otázky ľudia aj dostanú odpovede. Ale nový, takzvaný e-politik na Slovensku zatiaľ nie je. Politici u nás nemajú súkromné schránky. Premiér ju síce má, ale to mu vyplýva z funkcie. O súkromnej webstránke ani neviem. V zahraničí je to bežná prax. Napríklad nový kandidát na predsedu britskej konzervatívnej strany Michael Portillo má výbornú stránku, na ktorej nie je nikde uvedené logo jeho strany. Tak dáva jasne najavo, že chce stranu po neúspechu inovovať a začína novú politiku aj prostredníctvom webu.“
Môžu politici už v nadchádzajúcich voľbách výraznejšie ovplyvniť verejnú mienku a zasiahnuť tak do volebného boja?
„Ľudí na internete, takzvaných voličov online, pribúda. Je ale otázne, či sa budú rozhodovať podľa internetu. Určite to môže pred voľbami pomôcť občianskym združeniam, pretože neexistuje efektívnejší zdroj mobilizácie než prostredníctvom internetu. Oznámenie o konaní diskusie sa najefektívnejšie zverejní práve na internete. Internet tak skôr pomôže občianskym združeniam a tomu, čomu sa hovorí politická kampaň. Nemám tým ale na mysli stranícku kampaň. Je len na politikoch, kto sa ujme tejto sféry a začne ju využívať.“
MAREK CHORVATOVIČ