Na niektorých tratiach na východe jazdia motorové vlaky aj vyše sto rokov. Na trase Spišská Nová Ves - Levoča si ľudia prvý raz zacestovali pred 110 rokmi. Náklady na výstavbu 12-kilometrovej trate boli rovný milión korún. Prvý vlak do Levoče prišiel 8. novembra 1892. Na tej istej trati jazdia motoráčiky cez záhradkársku kolóniu a neskôr údolím Levočského potoka dodnes.
Trať zo Spišských Vlachov do Spišského Podhradia je mladšia len o dva roky. Koncesiu na výstavbu a prevádzku získal na konci 19. storočia mešťanosta Spišského Podhradia Alexander Fest. Výstavba 9,5-kilometrovej železnice stála 660-tisíc korún a prvý vlak prišiel do Spišského Podhradia 14. októbra 1894.
Staručká je aj trasa zo Šale do Nededu, ktorú stavala budapeštianska firma G. Gregersen a synovia. Výstavba 19-kilometrovej trate trvala päť mesiacov a stála 1 875 000 korún, prevádzka sa začala 17. októbra 1909.
Podobne staré sú takmer všetky regionálne trasy, po ktorých jazdia motoráčiky. (r)