
FOTO SME - PAVOL FUNTÁL
Ich typický klepotavý zvuk patrí už desiatky rokov ku koloritu cesty po zastrčených častiach Slovenska. Ale kým pre mestských ľudí je jazda motorovým vlakom po jednokoľajke vedúcej lúkami, popri horách a jazerách exotickým zážitkom, pre dedinčanov je každodennou súčasťou života. Cestujú nimi za prácou do mesta. Populárne motoráčiky či lokálky však majú osud nahnutý.
Stratová prevádzka a čoraz menší počet cestujúcich núti vedenie ministerstva dopravy, ale aj železnice rozmýšľať o ich zrušení. Pred necelými dvoma rokmi vznikol plán ponúknuť prevádzkovanie motoráčikov na vyše tridsiatich tratiach Slovenska obciam alebo súkromníkom. Ak sa záujemcovia nenájdu, hrozí im zrušenie.
„Počuli sme o tom. Je to strašné, takto odrovnajú ľudí, čo nimi cestujú,“ hovorí pani na stanici v Rohožníku. Časť trate tu nedávno rekonštruovali za pár desiatok miliónov, dnes sa hovorí o zastavení prevádzky.
Väčšina ľudí zatiaľ o plánovaných krokoch ministerstva dopravy nevie.
Železničiari sa o tom dozvedeli z televízie. Minister Pavol Prokopovič hovorí, že prevádzka motorových vlakov je úplne neefektívna, pre železnice veľmi stratová. Podľa riaditeľa železníc Ladislava Saxu je však rušenie tratí až krajným riešením. Železnice sa môžu dohodnúť len na obmedzení alebo zastavení prevádzky na niektorých tratiach. Samy chcú prevádzkovať len trate vo Vysokých Tatrách.
Motoráčiky by mali nahradiť lacnejšie autobusy. Tie sú menej stratové, no neekologickejšie.
Jednoznačne proti rušeniu budú starostovia obcí, ľudia, ktorí nimi cestujú a aj železničiari. K nim sa pravdepodobne pripojí aj časť vedenia železníc, prípadne ministerstva, ktorá by mohla profitovať na plánovanom nákupe nových moderných vláčikov.
Pre škandál s tendrom na nákup vlakov pre trate v regiónoch musel za minulej vlády odstúpiť bývalý minister dopravy Jozef Macejko. Železnice chcú na jednej strane kupovať nové vlaky pre tieto trate, na druhej plánujú ich zrušenie. (rf)