BRATISLAVA – Veľké straty a klesajúci počet cestujúcich nútia železnice a ministerstvo dopravy uvažovať, čo s jednokoľajovými traťami, po ktorých jazdia zväčša do koncových obcí motorové vlaky.
Zvýšené cestovné nevykryje straty železníc, ktoré dostanú tento rok menej peňazí aj zo štátneho rozpočtu. Malo by sa teda zrušiť okolo tridsať tratí, viaceré z nich údajne aj preto, lebo sú v zlom stave.
Väčšina ľudí zatiaľ o plánovaných krokoch ministerstva dopravy nevie. Železničiari sa o tom nedávno dozvedeli od nového ministra dopravy Pavla Prokopoviča z televízie. Riaditeľ železníc Ladislav Saxa považuje rušenie tratí až za poslednú možnosť. Železnice sa možno dohodnú len na obmedzení alebo zastavení prevádzky na niektorých tratiach.
Motorové vlaky by mohli nahradiť autobusy.
Transformáciu železníc schválila ešte minulá vláda. Osud 32 regionálnych tratí v celkovej dĺžke 623 kilometrov sa rozoberal v šiestich variantoch. Prvý predpokladá, že železnice si ponechajú trate a vlaky vo Vysokých Tatrách, hoci sú rovnako stratové ako ostatné. Často ich však využívajú turisti a železnice pre ne nedávno kúpili nové špičkové elektrické vláčiky.
Podľa druhého variantu by mohli regionálne trate prevádzkovať dopravné spoločnosti založené regiónmi a samosprávou. Obce však zväčša nemajú peniaze. „Obce by nedokázali železničnú dopravu zachrániť, ale ľudia sú na motoráčiky zvyknutí a neviem, či by autobusy raňajší a popoludňajší nápor zvládli,“ hovorí starosta Záhorskej Vsi Jozef Doršic, ktorý sa o zrušení tratí dopočul v správach.
Ďalší variant uvažuje o predaji tratí.
Ak neuspeje žiadna z možností, na rade je prípadné zastavenie prevádzky alebo úplné zrušenie trate.