
Žalovaní: Máme kampaň, akú sme nechceli.
FOTO – EMI
BRATISLAVA - Na Slovensku sa schyľuje k súdnemu procesu, v ktorom pôjde o to, kam až môže vo svojej výpovedi zájsť umelec. Zabávač Jožo Pročko sa rozhodol zažalovať skupinu Horkýže slíže, ktorá v texte piesne Denník spomína jeho meno v súvislosti so slovom ‚blbec‘.
Zabávač sa netají tým, že na „blbosti“ je postavená jeho kariéra, právnik Slavomír Olšovský sa preto domnieva, že výsledok súdneho sporu je neistý. „Keď vynecháme žaloby bývalej Mečiarovej vlády na slovenské denníky a časopisy, tak toto tu ešte nebolo. Po prvýkrát na Slovensku sa osoba, ktorá sa ocitla v texte piesne, rozhodla zažalovať jej autorov,“ dodáva Olšovský, ktorý sa zaoberá právom na ochranu osobnosti a autorským právom.
Žiada päť miliónov
Zabávač televízie Markíza žiada od skupiny 5 miliónov a tvrdí, že má veľkú šancu tento súdny spor vyhrať. „Z hľadiska autorského zákona sa nemôže domáhať ničoho, ale ako každá fyzická osoba na Slovensku aj on má podľa paragrafu 11 Občianskeho zákonníka právo na ochranu osobnosti. Pred súdom môže tvrdiť, že text zasiahol do jeho osobnostných práv a že sa znížila jeho vážnosť,“ vysvetľuje právnik.
Pochybuje, že táto skladba naštrbila Pročkovu vážnosť a česť: „Keďže na verejnosti sa prezentuje mimoriadne jednoduchým až insitným humorom, nemyslím si, že by takýto text mohol zasiahnuť do jeho občianskej cti. Úroveň svojej cti ovplyvňuje aj svojím správaním na obrazovke.“
Súd môže dospieť k rozhodnutiu, že namiesto miliónov bude skupina musieť uverejniť v tlači ospravedlnenie.
Olšovský pripomína, že inak by to bolo v prípade, keby skupina spievala o prezidentovi, ktorý má nejakú vážnosť, a takéto veci nerobí. „Alebo, predstavme si situáciu, keď pornoherečka žaluje denník za zverejnenie fotografie, na ktorej sa bozkáva s politikom. Osoba, ktorá verejne propaguje svoje telesné prednosti, asi ťažko pred súdom dokáže, že zverejnením bozku bola poškodená jej česť.“
Podľa neho neobstojí ani Pročkov argument, že nie je verejná, ale súkromná osoba. „Je pravda, že nie je verejný činiteľ, ale každý sudca sa bude musieť zapodievať najprv úrovňou jeho občianskej cti a až na takomto základe bude môcť posúdiť, či bola, alebo nebola znížená.“
V deväťdesiatych rokoch sa v rádiách pretriasal text skupiny MC Sáva a Marcela, ktorá sparodovala skladbu skupiny Buty - Jednou ráno prišel vítr, sebral střechu - s Keltošovou, Magvašim, Slotom. Nikto to však nebral vážne, podobne ako skladbu punkovej skupiny Zóna A Ypsilon, v ktorej stojí - Keď si je… ý, volíš Ľuptáka, keď si je…ý, odrež si ču…a!
Zástupcovia EMI Monitor na Slovensku, ktorá Horkýže slíže vydáva, kauzu odmietli komentovať. Keď v sedemdesiatych rokoch Bob Dylan nahral skladbu Hurricane, právnici firmy Sony upozornili, že spomínané osoby v piesni ho môžu zažalovať a súd môže prehrať. Pesničkár musel text pozmeniť. Existuje podobný postup aj vo firme EMI Monitor? „Nie, nikdy sme niečo podobné nerobili,“ hovorí Renáta Tomášová z EMI Monitor. Olšovského to neprekvapuje: „V rámci autorských práv alebo práv ochrany osobnosti sme na Slovensku v právnom praveku. Aj tento súdny spor umožní vytvoriť kultúru v tejto oblasti.“
Za tie peniaze to stojí
Mnohých zarazilo, že skupinu žaluje človek, ktorý si vo svojich televíznych reláciách Je to možné?! alebo JPP strieľa z druhých. Moderátor Markízy obhajuje princíp programu, v ktorom preoblečení herci namočia nič netušiace obete pred televíznymi kamerami do zinscenovaného škandálu a na záver odhalia svoju totožnosť: „Nerobím si srandu z druhých, pokiaľ oni nesúhlasia s odvysielaním. Keď sú proti, tak scénu jednoducho stiahnem.“
Jožo Pročko však bez škrupúľ priznáva, že si chce hlavne vylepšiť svoju finančnú situáciu: „Viete, ako sa mi tie peniaze zídu na môj dom?“
Problematickú pieseň Pročko nikdy nepočul, ale tvrdí, že vie, čo sa v nej spieva. O jej existencii ho informoval právnik, ktorý mu povedal, že sa z nej dajú vytĺcť nejaké peniaze. „O ďalšie veci sa nestarám. Teraz to ide mimo mňa, nechal som to na právnikovi.“ Zabávač tvrdí, že traja renomovaní právnici mu povedali, že môže súdny spor s ľahkosťou vyhrať: „Som blbec, ale nech to za tie peniaze stojí.“
„Máme kampaň, akú sme vôbec nechceli. Táto skupina nie je založená na prepieraní škandálov v médiách. Tento spôsob kampane nepotrebujeme. Ľudia si nás nájdu sami,“ hovorí Katarína Bartová, manažérka skupiny Horkýže slíže. V refréne piesne Denník sa spieva: „Všetko by to bolo skvelé, ale prečo to ten blbec celé, všetko by to bolo skvelé, ale prečo to ten blbec celé, všetko by to bolo skvelé, ale prečo to ten blbec celé, všetko by to bolo skvelé, ale prečo to ten Jožo Pročko moderoval, uap šu vari vari, uuú, Pročko moderoval…“
PETER BÁLIK